Overslaan en naar de inhoud gaan

📕 Download ons e-book 'De Lusten en Lasten van een Dataplatform'

MORE informed AND BETTER CHOICES

Customer Case

Hogeschool Utrecht creëert relevante online beleving

De Hogeschool Utrecht is een plek waar studenten, docenten en professionals elke dag samen bouwen aan de toekomst. Zo’n 35.000 studenten volgen hier opleidingen, verdeeld over instituten in Utrecht en Amersfoort. De HU heeft ruim 50 lectoren die onderzoek doen naar vraagstukken uit de praktijk. Met hoogwaardig onderwijs en onderzoek werkt de HU aan professionalisering en innovatie van de beroepspraktijk.

"Er is een hoge uitval van eerstejaars studenten. Jaarlijks oriënteren duizenden middelbare scholieren en MBO-ers zich op hun vervolgstudie in het HBO. Het aanbod aan studierichtingen is enorm. Hoe help je deze aanstaande studenten individueel om tot een zo goed mogelijke studiekeuze te komen?"

De Hogeschool Utrecht bracht de customer journey van een aanstaande student in kaart en hierin bleek de website een belangrijk middel voor oriëntatie. In maart 2018 ging het project van start om een nieuwe website op basis van klant/studentbehoeften in fases te ontwikkelen. Hierin heeft de HU gekozen voor Sitecore als content platform en voor Creates als technische partner. In september 2018 ging het algemene deel van de website live.

Door aanstaande studenten op basis van hun behoefte de juiste informatie aan te bieden, wordt ervoor gezorgd dat ze een gefundeerde keuze kunnen maken.

Annerieke Westland & Wouter Kevelam hadden vanuit de HU een belangrijke rol in het project. In de onderstaande video vertellen ze je graag meer over wat de website hen nu brengt en welke keuzes ze samen met Creates maken om steeds meer waarde te halen uit Sitecore als content platform.

Marketing automation

We hebben verschillende automation plans ingericht om op basis van een interactie met de studiekiezer een vervolgactie te doen die afhankelijk was van eerdere interacties. Hierdoor konden we bijvoorbeeld na inschrijven voor een open dag eerst kijken of de bezoeker binnen twee dagen de open dag informatie had bekeken. Was dit niet het geval, dan sturen we deze informatie naar zijn e-mail.

Personalisatie

De online ervaring hebben we aangepast op basis van regels (Sitecore Rules Engine). Als een bezoeker bijvoorbeeld bovenstaande e-mail niet had gelezen en op de website kwam, dan zou deze informatie prominenter op de website zichtbaar zijn om de aandacht te trekken.

ADAPTIEVE PERSONALISATIE

We hebben ook adaptieve personalisatie ingericht. Dit hebben we gedaan door doelgroepen te definiëren en daarmee profielen in te richten en patronen te maken en te associëren met specifieke content. Hierdoor zal een bezoeker, door het gedrag wat hij vertoont op de website (interactie met specifieke content), worden gekoppeld aan een bepaald profiel. Dit profiel wordt gebruikt om de content met kleine stapjes aan te laten sluiten bij dat profiel. Gaat de bezoeker gedrag vertonen wat past bij een ander profiel? Dan past dit zich automatisch aan.