Overslaan en naar de inhoud gaan

📅 Schrijf je in voor de Masterclass report design in Power BI

Creates
31-8-2023 - 5 min

Creator Steve aan het woord

In deze rubriek krijgen Creators de kans om hun werkzaamheden toe te lichten en te vertellen over het werken bij Creates. Vandaag is Analytics Engineer Steve Schouten aan het woord.

Voor Steve betekent een Creator zijn meer dan alleen het uitvoeren van opdrachten en ontwikkelen van producten of oplossingen. "Een Creator doet het werk altijd vanuit verbinding. We zijn buitengewoon geïnteresseerd in anderen, in mensen. We hebben de behoefte om mensen verder te helpen en de groei van het bedrijf waar zij werken te faciliteren. Dit gaat hand in hand met het leveren van onze diensten."

Steve gelooft dat zijn selectie door Creates niet alleen te maken heeft met zijn technische vaardigheden. "Ik denk dat mijn (non)verbale communicatievaardigheden, mijn ruime ervaring in het werken met- en voor klanten, en mijn consultancy vaardigheden aantrekkelijk waren. Mijn technische skills verbeter en ontwikkel ik continu."

Oplossen van complexe problemen

Zijn ideale werkdag ziet er afwisselend uit. "Het begint bij een complex vraagstuk. Hoe kom ik tot de verwachte uitkomst? Of waarom is de uitkomst anders dan verwacht? Ik moet dan soms diep graven om de oorzaak te vinden. En mijn verstand tot het uiterste gebruiken om tot een oplossing te komen. Het kan zijn dat data eerst moeten worden ‘geprepareerd’ voordat het kan worden gebruikt. Het transformeren van data vind ik erg leuk. Er is zó veel mogelijk.

Vervolgens moet er ook vaak een formule worden geschreven (in DAX) om in het rapport, onder aan de streep het juiste cijfer te krijgen. Dit kan relatief eenvoudig zijn, maar ook vrij geavanceerd. Als dát lukt, vind ik dat ontzettend cool. Maar ook het visualiseren van data in een rapport dat ook nog eens mooi oogt door aandacht te besteden aan look & feel, vind ik geweldig.

Daarnaast vind ik het fijn om buiten mijn werk voor de klant, kennis op te doen over Power BI-gerelateerde onderwerpen. Het leukst is om dit op kantoor te doen, zodat ik het kan delen of erover kan sparren met collega's. Tijdens de lunch praten we weer over andere dingen dan werk. Het is leuk om mijn collega's beter te leren kennen en echt een band met ze op te bouwen."

"Een minder fijne dag is wanneer ik voor het einde van die dag een probleem moet oplossen dat eigenlijk te groot is voor die korte termijn. Zelfs als ik een goed plan van aanpak heb. Het kan ook best zijn dat er plotseling een urgente taak bij komt, die voorrang heeft en meer tijd vraagt dan verwacht. Tijdig opleveren wordt dan uitdagend”.

Betrekken van belangrijke stakeholders

In het afgelopen jaar heeft Steve bij één van zijn klanten binnen een krappe deadline een rapportage opgeleverd, waarmee de klant zich ook tijdig kon verantwoorden naar Provincie en Ministerie. De complexiteit zat in de grootheid waarover gerapporteerd moest worden (een soort return on investment). Deze komt tot stand op basis van tal van andere bouwblokken, waarvan de data uit verschillende bronnen komt. Dit succes werd gedreven door zijn proactieve benadering: "Het was essentieel om mijn stakeholders snel en nauw te betrekken om te zorgen dat uitkomsten in Power BI overeen zouden komen met die uit hun financiële systemen."

De meest waardevolle les voor hem was om eerder vragen te stellen én dat er geen domme vragen bestaan. "Wat voor een financieel specialist inhoudelijk misschien gesneden koek is, kun je als data-analist niet altijd weten, terwijl het antwoord op die vraag essentieel is om je werk goed te doen."

Aan onze tafel is altijd plek voor nieuwe collega’s

“Als je ogen gaan fonkelen van data, in de breedste zin van het woord, ben je bij Creates op de juiste plek. Je hebt oprecht interesse in een ander en voelt je betrokken bij de klanten en je collega’s. Creators zijn proactief en nemen geen genoegen met een zeven, maar streven altijd naar meer.” Steve kan een nieuwe Creator leren om net zo lang door te vragen tot ze het begrijpen. “Je hebt handvatten nodig om verder te kunnen in je werk. Stop niet met vragen stellen omdat je denkt dat het dom overkomt of omdat je bang bent dat je iemand irriteert. Doorvragen is een voorwaarde om je klant écht te kunnen begrijpen, anders kun je hen nooit meer bieden dan er wordt gevraagd.”

Iswerken bijde leukste digitale agency van Nederland misschien iets voor jou?

Over de schrijver

Creates
Contact

Andere Creators aan het woord