Schoonmakend Nederland geeft leden inzicht met MarktMonitor
Schoonmakend Nederland, brancheorganisatie voor de professionele (specialistische) schoonmaak- en glazenwassersbedrijven, heeft de ambitie om dé autoriteit in data voor de schoonmaaksector te zijn. Als data-autoriteit versterkt Schoonmakend Nederland de sector (onder meer via cao-onderhandelingen), beïnvloedt de brancheorganisatie de maatschappelijke discussie en vergroot ze de toegevoegde waarde voor haar 500 leden.
MarktMonitor
Om dé autoriteit op data te worden, ontwikkelde Schoonmakend Nederland in samenwerking met Creates, www.schoonmaakinbeeld.nl; een betrouwbare data-infrastructuur die data toegankelijk en visueel presenteert voor leden, beleidsmakers en pers. Onderdeel van het data-aanbod is een benchmarkingtool speciaal voor leden: de MarktMonitor.
De MarktMonitor biedt de leden van Schoonmakend Nederland waardevolle inzichten in de omzet- en ziekteverzuimontwikkeling in de schoonmaaksector.
Leden gebruiken de MarktMonitor voor:
- Realtime inzicht in omzet- en verzuimontwikkeling op brancheniveau
- Benchmarken en marktanalyse
- Besluitvorming op basis van feiten
“Met de MarktMonitor loop je voor op je concurrentie, optimaliseer je bedrijfsprestaties en neem je weloverwogen besluiten die je verder helpen in het ondernemerschap.”
Rick van der Gaag
Projectmanager Schoonmakend Nederland
Extra duiding van de cijfers
Daarnaast ontvangen leden ieder kwartaal een diepgaande analyse van arbeidsmarktstrateeg Wim Davidse die de cijfers uit de MarktMonitor verrijkt met data uit andere bronnen. Hiermee krijgen deelnemers extra informatie waar ze hun voordeel mee doen.
De gerealiseerde oplossing
De oplossing die we gecreëerd hebben bestaat uit twee delen:
- Het toekomstvaste Dataplatform
- Een ledenportaal met Marktmonitor en data upload functionaliteit
Voor het toekomstvaste Dataplatform is gebruik gemaakt van Microsoft Fabric, een end-to-end analyse- en gegevensplatform. Binnen Fabric hebben we de data verzameld en vertaald tot data inzichten in Power BI (tevens onderdeel van Fabric). Door middel van Power BI Embedded hebben we de Power BI rapporten ontsloten naar het ledenportaal en de website ‘Schoonmaak in Beeld). De data inzichten komen op deze manier recht uit het Dataplatform en zijn real time.
Voor het ledenportaal is gebruik gemaakt van onze standaard SaaS B2B portaal, voorbereid op embedded Power BI. Deze is uitgebreid met een uploadfunctie zodat leden hun data kunnen uploaden en de dataset kunnen verrijken.
Naar de toekomst toe heeft Schoonmakend Nederland de ambitie om meer data inzichten te leveren aan de leden, denk aan pensioen data, CBS, KvK et cetera. Als data partner kijken we er met Schoonmakend Nederland naar uit de leden verder te voorzien van data inzichten.
Data-driven strategie
Schoonmakend Nederland is ervan overtuigd dat het sturen op relevante data van cruciaal belang is voor hun leden. Door werkgevers in de branche inzicht te geven in gemiddelde cijfers, kunnen zij hun eigen prestaties vergelijken en benchmarken. De introductie van de Marktmonitor is een positieve - én noodzakelijke - aanvulling op het lidmaatschap van Schoonmakend Nederland. En daarbij een essentiële stap in de profilering van Schoonmakend Nederland als autoriteit op data.
Jouw data ook vertalen naar bruikbare inzichten?
Laat je inspireren met ons e-book.