Overslaan en naar de inhoud gaan

📅 Schrijf je in voor de Masterclass report design in Power BI

Barend
20-7-2023 - 3 min

Goede SEO is goede Customer Experience

Goede vindbaarheid in zoekmachines zoals Google is een cruciaal onderdeel van je online strategie. Een website optimaliseren voor zoekmachines (SEO) moet onderdeel zijn van je dagelijks werk als marketeer. Dat geldt ook voor een goede customer experience (CX). Want mensen beslissen niet op product of prijs maar op beleving. Gelukkig kun je beide slim combineren. Want SEO = CX. Ik leg je uit hoe dit zit.

Het belang van goede customer experience

Het is bijna ondenkbaar dat je als organisatie niet met customer experience bezig bent. Groot of klein, iedereen snapt dat beleving key is. Of je nu bij de bakker om de hoek likkebaardend langs de versgebakken taarten en broden loopt of weer moet lachen om een filmpje van Pieterbaas van Coolblue.

Beleving is wat het verschil maakt en wat wij als mensen belangrijk(er) zijn gaan vinden. We gaan daarin inmiddels zo ver dat we merken zelfs verlaten na twee slechte ervaring. Onderzoek wijst uit dat dit bij 86 procent van consumenten gebeurd.

Online en digital zijn hierin de belangrijkste – en vaak eerste - touchpoints en kanalen waar jouw potentiele klanten met je in contact komen. Met de nieuwe generatie, Gen Z , is het belang van de juiste ervaring via deze kanalen nog groter geworden. Het moet gelijk raak zijn of niet.

Kortom, customer experience is business kritisch!

De focus van zoekmachines

Performance

Over naar de zoekmachines. Als je gaat optimaliseren voor zoekmachines heb je uiteraard een aantal technische vereisten waar je aan moet voldoen. Daar begint al een stukje van de beleving want een goede performance is goed voor je ranking en goed voor de beleving. Dit controleer je onder andere met de Core Web Vitals.

Responsive design of mobile first design

Hetzelfde geldt voor de mate waarin je site goed werkt op mobile devices. Hoe beter je site werkt en content leesbaar is hoe beter ranking. Zoekmachines als Google hebben allerlei algoritmes om te controleren hoe goed je site werkt op een mobile device. Het juiste design en gedrag op mobile devices is cruciaal in het maken van verbinding met je bezoeker. Die beslist in de eerste paar seconden of hij/zij/hen je site mooi vindt en blijft of niet.

Content

Veruit het belangrijkste is en blijft content. Daarbij gaat het vooral om aansluiting bij de zoekintentie van je bezoeker. En om het beantwoorden van de zoekvraag. Meer en meer zijn zoekopdrachten in vraagvorm. Hoe beter je content in staat is die vraag te beantwoorden hoe hoger je rankt. En het spreekt voor zich dat de beleving en het vertrouwen bij je merk beter is als je het antwoordt hebt voor je bezoeker.

Zoekmachines ontwikkelen hier ook in rap tempo in. Google en Bing zijn al geruime tijd in staat om content te begrijpen. Om te bepalen of jouw content antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Hoe beter je dat doet hoe beter je rankt. En dat sluit aan bij een goede beleving. 

SEO = CX

Het mag duidelijk zijn dat met de focus op SEO je tegelijk ook focus op een goede customer experience hebt. Uiteraard geldt dat vooral voor het online kanaal. Specifiek je owned kanalen. Dat is echter wel waar de eerste vorming van de beleving begint. Zoekmachines zijn nu eenmaal nog steeds een belangrijk startpunt voor velen. Hoe je daarin voorkomt met content en vervolgens de beleving daarna is leidend voor het algehele gevoel van je bezoeker.

Over de schrijver

Barend

Barend adviseert organisaties hoe customer experience, online kanalen en technologie zoals generative AI strategisch ingezet kunnen worden om de visie, ambities en doelen te verwezenlijken. 4-voudig Sitecore MVP Strategy (2019-2022). Barend geeft strategische workshops voor digitale strategie, roadmaps en inzet van generative AI.

LinkedIn