Overslaan en naar de inhoud gaan

📅 Schrijf je in voor de Masterclass report design in Power BI

Barend
1-2-2023 - 5 min

De belangrijkste SEO termen

Als je met SEO aan de slag gaat vliegen de termen je om de oren. Sommige gaan over standaard zaken zoals HTML code. Andere zijn meer specifiek voor het thema zoekmachine-optimalisatie. Wij hebben de meest gebruikte zoektermen op een rij gezet zodat je weet waar het over gaat.

Anchor link

Een type link dat vaak gebruikt wordt om binnen een pagina te navigeren naar een specifieke locatie op die pagina. Het kan ook gebruikt worden om naar een specifieke locatie van een andere pagina te navigeren. Anchor links zijn de herkennen aan het #-teken in de url. Bijvoorbeeld https://www.domeinnaam.nl/pagina-1#anchorlink.

Backlinks zijn links vanaf andere websites naar jouw website. Backlinks zijn onderdeel van linkbuilding en kunnen helpen bij een betere ranking.

Canonical tag

Wordt gebruikt om aan de zoekmachine te vertellen dat dezelfde content ook op een andere url beschikbaar is. Vaak wordt dit gebruikt als een url zogenaamde query string parameters bevat. Dat is alles achter het vraagteken (bijvoorbeeld https://www.domeinnaam.nl/pagina-1?param=123). Zoekmachines zien een url met verschillende query string parameters als aparte url’s. Als daar dezelfde content op staat kan dat als duplicate content worden gezien.

Crawlen

Het bezoeken van je website door een zoekmachine. Crawlen is het proces waarbij de zoekmachine alle links op jouw website volgen waarna ze pagina voor pagina gaan indexeren.

Domain Authority

Domain Authority (DA) zegt iets over de waarde die aan een domein gegeven wordt. Hoe hoger je DA hoe meer waarde zoekmachines aan het domein hechten. Onder andere de leeftijd van het domein, het aantal links van en naar het domein en de kwaliteit van de content zijn van invloed op de DA.

Duplicate content

Exact dezelfde content die dus meer dan één keer op je website voorkomt. Zoekmachines houden hier niet van en kiezen zelf de beste pagina op basis van de zoekopdracht en zoekintentie van bezoekers. Duplicate content moet voorkomen worden om een hogere ranking te behalen.

Indexing

Het proces van zoekmachines waarbij de gevonden pagina’s na een crawl worden opgenomen in de zoekresultaten.

Dit zijn de links binnen jouw website. We bedoelen hier vooral de links in tekst op een pagina die naar andere pagina’s binnen je website linken. Dit is erg belangrijk voor het crawlen door zoekmachines en ook goed voor je bezoekers. Let op dat de waarde van een pagina via deze links ook doorgegeven kan worden naar andere pagina’s. Als je dus een pagina hebt die goed ranked kan het die waarde doorgeven aan andere pagina’s.

Keyword stuffing

Een term die stamt uit de beginjaren van het internet en zoekmachines. De truc was om zoektermen veel op je pagina terug te laten komen. Vaak onzichtbaar en op de achtergrond. Dit werd destijds gezien als keyword stuffing en gestraft. Inmiddels doen we dit al jaren niet meer. Toch blijft het belangrijk alert te zijn op het voorkomen van veelvuldig gebruik van dezelfde termen. Ook in zichtbare content dus!

Meta Description

Een stuk HTML code waarin je in één a twee zinnen een korte samenvatting geeft van de inhoud van de pagina. Vaak wordt de Meta Description door zoekmachines getoond in de SERP onder de titel. Het gebeurt wel eens dat deze niet getoond wordt. Daar heb je geen invloed op. De HTML code hiervoor ziet er als volgt uit:

<meta content="Creates is een award-winning full-service digital agency. Wij bewegen organisaties meer te bereiken met data en customer experience." name="description" />

No-index, no-follow

Een stuk HTML code waarmee je zoekmachine kunt vertellen hoe ze met een pagina om moeten gaan. Het gaat er specifiek om dat je aangeeft of de pagina geïndexeerd mag worden en of de links op die pagina gevolgd mogen worden door de zoekmachine bots. De HTML code hiervoor ziet er als volgt uit:

<meta name="robots" content="index, follow" />

Page Title

Dit is een stuk HTML code waarin de pagina titel staat. Deze wordt vaak in de adresbalk of tab van de browser weergegeven. Zoekmachines gebruiken deze ook om in het zoekresultaat te tonen. De HTML code voor de Page Title ziet er als volgt uit:

<title>Award-winning digital agency Creates</title>

Ranking

Het proces van zoekmachines waarin de content van pagina’s wordt geanalyseerd en je pagina’s worden gecategoriseerd op lijsten en overzichten. Uiteindelijk resulteert dit per pagina in een bepaalde plek op de zoekresultatenlijst bij één of meerdere zoektermen.

Robots.txt

Een klein tekstbestand wat in de root van je website staat. Hiermee kun je de robots (zo wordt de code van een zoekmachine genoemd die je website crawled) van zoekmachines vertellen wat ze wel en niet mogen crawlen. Een voorbeeld van zo’n robots.txt ziet er als volgt uit:

Sitemap: https://creates.nl/sitemap
User-agent: *
Disallow: /cms
Disallow: /url-van-een-specifieke-pagina

SEA

Search Engine Advertising (SEA) gaat over de betaalde zoekresultaten in de complete resultatenlijst die zoekmachines teruggeven bij een bepaalde zoekterm. De adverteerder betaald voor bepaalde zoektermen een bedrag waardoor zijn advertentie getoond wordt bij die zoektermen.

SEO

Search Engine Optimization gaat over de organische zoekresultaten in de complete resultatenlijst die zoekmachines teruggeven bij een bepaalde zoekterm. Voor organische resultaten wordt geen geld betaald maar geld dat je pagina’s zo optimaal mogelijk ingericht en geschreven moeten zijn voor de zoekintentie en zoekterm die de gebruiker invoert.

SERP

Search Engine Results Page. Heel simpel, de zoekresultatenpagina. Dit zijn de zoekresultaten die door zoekmachines worden teruggegeven na een bepaalde zoekopdracht. SERP wordt vaak gebruikt voor de opbouw van een organische zoekresultaat en bestaat uit een titel (de Page Title), korte omschrijving (vaak Meta Description).

Over de schrijver

Barend

Barend adviseert organisaties hoe customer experience, online kanalen en technologie zoals generative AI strategisch ingezet kunnen worden om de visie, ambities en doelen te verwezenlijken. 4-voudig Sitecore MVP Strategy (2019-2022). Barend geeft strategische workshops voor digitale strategie, roadmaps en inzet van generative AI.

LinkedIn