Overslaan en naar de inhoud gaan

📅 Schrijf je in voor de Masterclass report design in Power BI

Barend
7-4-2022 - 5 min

5 tips voor het aantrekken van talent!

Het is geen geheim meer dat de arbeidsmarkt overspannen is. In steeds meer sectoren en branches is een tekort ontstaan die niet zomaar op te vullen is. In de IT, zorg, kinderopvang, alles lijkt onder druk te staan. Als werkgever binnen deze sectoren voel je steeds meer de noodzaak om het anders te doen. Maar wat kun je op korte termijn doen en waar moet je vooral aandacht aan besteden? In dit artikel proberen we je vijf cruciale tips in de vorm van vragen te geven, zodat je je als werkgever kan onderscheiden in de arbeidsmarkt.

Tip 1: Wat is leidend in de candidate journey?

Customer journeys of in dit geval candidate journeys. Het zijn twee belangrijke termen en we spreken erover wanneer we in kaart willen brengen hoe mensen met bedrijven interacteren. Ze brengen in kaart welke fases mensen doorlopen en welke contactpunten ze gebruiken (denken vanuit de candidate dus). Vaak vanaf het eerste moment tot aan de indiensttreding.

Wil je dingen echt fundamenteel anders doen, vraag jezelf dan af wat voor jou leidend is in de candidate journey? Accepteer jij ergernissen omdat het systeem dit nou eenmaal vraagt? Of ga jij als recruiter of HR-manager voor de ultieme candidate experience en laat je die leidend zijn?

Om die ultieme candidate journey te bepalen hebben we nog een tip. Doe dit niet achter je bureau, maar vraag het de medewerkers die net in dienst zijn gekomen. Hoe is het bij hen gelopen? Doe interviews met potentiële werknemers, leer je doelgroep kennen zodat de candidate journey optimaal aansluit.

Tip 2: Waar selecteer jij het liefst op?

Er gaan steeds meer geluiden op dat we selecties op hard skills in beginsel los moeten laten. Soft skills zijn veel belangrijker omdat je hard skills in veel gevallen wel kunt aanleren. Ook een culturele match en persoonlijke drive wordt steeds belangrijker gevonden.

Stel jezelf de vraag hoe dat bij jou is? Selecteer je puur en alleen op diploma’s? Of ben je meer op zoek naar die klik en drive? Hoe komt dit naar voren in je candidate journey?

Tip 3: Welke thema’s vanuit je employer branding sluiten aan bij je doelgroep?

In de webinar “Bye bye Minimal Viable Product, welcome Minimal Lovable Experience” vertellen we onder andere wat belangrijke thema’s zijn rondom customer experience. Generatie Z is daarin een belangrijke, want zij zijn jouw nieuwe medewerkers. Generatie Z is ook de generatie die heel anders tegen ethische thema’s als klimaat en diversiteit aankijkt. Onderzoek wat dit betekent voor jouw kandidaten. Welke belangrijke thema’s die bij jouw doelgroep spelen komen terug in je employer branding?

Tip 4: Hoe authentiek ben je nu echt?

Belangrijk in het maken van menselijke connecties is dat je authentiek bent. Vertel een verhaal wat klopt. Iets wat goed werkt en wat je overal ziet zijn verhalen van medewerkers. Verhalen die persoonlijk zijn. Zorg er wel voor dat deze verhalen authentiek voelen. Hoe gaaf zou het zijn als je kandidaten met de persoon achter het verhaal in contact kan brengen? Maak hen ambassadeurs. Maak het persoonlijk en verifieerbaar.

Tip 5: Waar onderscheiden jouw vacatures zich in?

Nog steeds zijn veel vacatures kopieën van elkaar. Op zich niet erg maar zo onderscheid je je niet. En soms kan het in hele kleine dingen zitten. In kleine toevoegingen aan standaardzinnen bijvoorbeeld. Die kunnen net dat beetje jeu geven waarmee je gelijk de sfeer van een bedrijf proeft. Een goed voorbeeld is Coolblue. Onder het kopje “Dit zoek jij verder in een baan” staan bijvoorbeeld de volgende zaken:

  1. Geld.
  2. 25 vakantiedagen. Als je belooft dat je terugkomt.
  3. Op dit moment werken we thuis wanneer dit mogelijk is. Natuurlijk zorgen we dat je thuis een top werkplek hebt. Inclusief bureaustoel, laptop en blauwe slingers.

Daarnaast kan je je vacatures eens vergelijken met branchegenoten en beantwoord dan de vraag waarin jij anders bent?

Meer weten?

Het is goed om je te verdiepen in deze vragen en vooral te bedenken wat je anders kunt doen binnen je organisatie. Wil je doorpraten hierover? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op via de website of stuur een bericht naar Barend Emmerzaal via LinkedIn.

Wil je meer weten over hoe recruitment marketing je kan helpen bij het werven van talent?  Bekijk dan onze 14e webinar met Daan Bunte en Isabelle Westra.

Over de schrijver

Barend

Barend adviseert organisaties hoe customer experience, online kanalen en technologie zoals generative AI strategisch ingezet kunnen worden om de visie, ambities en doelen te verwezenlijken. 4-voudig Sitecore MVP Strategy (2019-2022). Barend geeft strategische workshops voor digitale strategie, roadmaps en inzet van generative AI.

LinkedIn

Ook interessant