Daan

15-2-2022 - 4 min

The war for talent win je met deze wapens

Wat doe je als er meer vraag is dan aanbod, de babyboomers met pensioen gaan en er veel werk is wat niet geautomatiseerd kan worden? In de branches zoals de zorg, techniek, bouw, IT, onderwijs en schoonmaak worden deze vragen veel gesteld. In onze 14e webinar vertelt Isabelle Westra, recruitment marketeer van Caesar Groep, ons meer over de war for talent. Daarnaast laat de webinar zien met welke tools je de war for talent kunt winnen.

De zoektocht naar talent 

Tegenwoordig is het moeilijk om talent aan te trekken. Volgens Isabelle is dit logisch: “De arbeidsmarkt is krapper dan deze ooit is geweest. Vanaf eind volgend jaar gaat deze markt nog veel moeilijker worden omdat de babyboomers vanaf dan met pensioen gaan. Met name in de zorg, het onderwijs en de IT is dit probleem groot.”

Een competitieve markt 

Het is volgens Isabelle niet alleen belangrijk om nieuwe medewerkers te verkrijgen, maar ook om ze te behouden. “Hoe competitiever de markt wordt – hoe groter de kans ook is dat je eigen medewerkers weggaan. Zo is de IT-branche erg competitief, dus onze eigen mensen worden bijvoorbeeld ook veel benaderd. Je moet er dus voor zorgen dat je mensen aan de voorkant binnenhaalt en dat de achterdeur tegelijkertijd dicht blijft. De basis hiervoor is goed werkgeverschap; zorg goed voor je mensen en daarmee zorg je ervoor dat ze niet wíllen vertrekken.”

Ontwikkelingen binnen de candidate journey

Gelukkig hebben steeds meer werkgevers door dat ze het niet alleen voor het uitkiezen hebben en het de kandidaten zo makkelijk mogelijk moeten maken om te solliciteren. “Er komt steeds meer vraag naar marketingkennis op het gebied van conversie optimalisatie, en UX. In dit geval is de user experience dan de candidate experience.”

De voordelen van een werkenbij-website 

Isabelle vindt een goede werkenbij-website daar een essentieel onderdeel van. “Het is niet alleen belangrijk dat je de standaard onderdelen van een vacature zoals de functie-eisen en arbeidsvoorwaarden benoemt, maar ook dat je uitlegt wie je bent als werkgever, wat het gezamenlijke doel is, hoe je voor je medewerkers zorgt en wat de ontwikkelingsmogelijkheden zijn binnen het bedrijf. Dit noem je de Employer Value Proposition: wat je als werkgever belooft aan je toekomstig medewerker.”

Over de schrijver

Daan

Daan creates your succes of tomorrow.

LinkedIn