Overslaan en naar de inhoud gaan

📕 Download ons e-book 'De Lusten en Lasten van een Dataplatform'

Barend
13-11-2020 - 5 min

Accepteer jij ook de status quo van je Sitecore Platform?

Beeld je de volgende situatie eens in: een aantal jaar geleden heb je besloten om het Sitecore Experience Platform in te gaan zetten als strategisch middel voor een betere Customer Experience. Met als visie het leveren van een persoonlijke relevante ervaring om een duurzame relatie met je klanten aan te gaan. Centrale thema’s als een 360-graden klantbeeld, snellere time to market, personalisatie, de marketeer aan het stuur en dergelijke zorgden ervoor dat Sitecore als beste uit de bus kwam.

Nu, enkele jaren later, concludeer je dat het Sitecore Experience Platform ‘slechts’ als content management systeem wordt ingezet. En je vraagt je inmiddels drie zaken af:

  • Waarom is het Sitecore Experience Platform zo duur?
  • Halen we wel de beoogde waarde uit de investering?
  • Waartoe is het Sitecore Experience Platform eigenlijk in staat?

De analogie die veel gebruikt wordt is het bezitten van een Ferrari en er vervolgens 80 kilometer per uur mee rijden op de rechter rijbaan. Daar heb je hem niet voor gekocht, toch?

CHALLENGING DE STATUS QUO

De bovenstaande situatie ben ik de afgelopen jaren vaak tegengekomen als digital strateeg en kom je vandaag de dag nog steeds vaak tegen. De vragen zoals hiervoor benoemd zijn de aan mij meest gestelde vragen. In strategische gesprekken wordt vaak een duidelijke ambitie met business objectives geuit, echter is de vertaling naar de online kanalen en de inrichting van je platformen moeizaam. Bij sommige organisaties is dit bijna een geaccepteerde status quo. En die moet je juist challengen, en dat kan ook!

Als je doorvraagt kom je erachter dat het vaak een kwestie van ‘onbekend maakt onbemind' is. Doordat het niet helder is waartoe het Sitecore Platform in staat is wordt het alleen gebruikt als content management systeem en lijkt het op termijn een dure oplossing. De Return on Investment komt hierdoor in gevaar. Daarnaast kleeft er ook een imago probleem aan de status quo van organisaties in relatie tot het Sitecore Platform. Soms wordt het als complex gepercipieerd en vinden organisaties dat ze nog niet toe zijn aan bijvoorbeeld personalisatie. Dus doen ze niks.

Mogelijke oorzaken hiervan zijn :

  • Kennisgebrek;
  • De eerste stappen worden vaak complexer en groter gemaakt dan nodig, waardoor succes uitblijft of er zelfs niet mee gestart wordt;
  • Duidelijke vertaling van business objectives naar marketing objectives en bijbehorende digitale doelen ontbreken waardoor het zinloos voelt te starten;
  • Geen duidelijke digitale strategie en visie op customer experience en de rol van online kanalen;

Tijd om dit op een laagdrempelige manier aan te pakken dus!

WEBINAR: IN 3 STAPPEN EEN BETERE ROI VAN JE SITECORE EXPERIENCE PLATFORM

Om meer waarde uit je Sitecore Platform en dus je investering te halen kun je in drie stappen klein beginnen (‘think big, act small’) en van daaruit langzaam groeien in Customer Experience maturity. Op 1 december 2020 geven we daarom het webinar “In 3 stappen een betere ROI van je Sitecore Experience Platform”. We vertellen en laten je zien wat je vandaag al kunt doen om je ambitie van morgen te bereiken. Schrijf je daarom nu in en schiet 2 december uit de startblokken om de ROI van je Sitecore Platform te verbeteren en een rijker beeld te krijgen van de behoeften van je bezoekers en klanten.

REALITY CHECK

Een reality check is wel op zijn plaats. De groei in Digital Experience Management is niet een traject van enkele weken. Het is een meerjarenplan waar je vanuit de perspectieven people, process en technology aan moet werken. Technologie is zijn tijd ver vooruit en organisaties kunnen die versnelling niet bijhouden. Het kost namelijk veel meer tijd om mensen, cultuur, processen en legacy technologie te veranderen en/of te vervangen. Maar het betekent niet dat je geen stappen kunt zetten.

Over de schrijver

Barend

Barend adviseert organisaties hoe customer experience, online kanalen en technologie zoals generative AI strategisch ingezet kunnen worden om de visie, ambities en doelen te verwezenlijken. 4-voudig Sitecore MVP Strategy (2019-2022). Barend geeft strategische workshops voor digitale strategie, roadmaps en inzet van generative AI.

LinkedIn

RELEVANTE ARTIKELEN