Overslaan en naar de inhoud gaan
Creates
22-05-2025 - 5 min

Zó zorg je dat datagedreven werken écht landt in je organisatie

Data is pas waardevol als het wordt gebruikt. Wil je datagedreven werken écht laten landen? Dan moet je weten wie jouw dataconsumenten zijn en wat zij nodig hebben. In dit artikel ontdek je de verschillende type gebruikers binnen je organisatie, hun specifieke inzichten, en hoe je met één dataplatform al deze behoeftes bedient. Plus vijf praktische tips voor een succesvolle implementatie.

Je wilt aan de slag met datagedreven werken en ziet de waarde van een dataplatform. Maar de impact hangt af van het gebruik. Tijd om stil te staan bij je gebruikers: de dataconsumenten.

 

Wie zijn de belangrijkste dataconsumenten en wat hebben zij nodig?

Dataconsumenten worden steeds diverser. Waar het ooit begon bij een finance controller en het management met dashboards, is de gebruikersgroep nu veel breder. Een dataplatform dat alle verschillende behoeftes kan bedienen is daarom essentieel.

 

C-level executives

Topmanagers gebruiken dataplatformen om strategische beslissingen te maken. Met overzichtelijke dashboards volgen ze KPI’s en voorspellen ze trends. Zo maken ze datagedreven keuzes die het verschil maken.

 

Business Intelligence (BI) analisten

BI-analisten duiken in data voor ad-hoc analyses, visualiseren inzichten en maken begrijpelijke rapporten. Ze vormen de schakel tussen ruwe data en beslissers. Deze expertise bouw je intern op of haal je binnen via een datapartner.

 

Productmanagers en operationele gebruikers

Zij werken met real-time data om processen te optimaliseren en snel te reageren op veranderingen. Dashboards en geautomatiseerde rapporten helpen bij productontwikkeling en efficiëntie.

 

Self-service gebruikers

Marketing- en salesmedewerkers kunnen via gebruiksvriendelijke tools zelf data opvragen, rapporten maken en inzichten krijgen. Dit versnelt de besluitvorming en maakt data toegankelijk voor iedereen.

 

Data scientists

Experts die complexe analyses en voorspellende modellen ontwikkelen. Zij hebben vaak ruwe data nodig om verbanden te ontdekken en innovatieve oplossingen te bouwen.

 

Externe dataconsumenten

Klanten en leveranciers die data als dienst ontvangen. Dit vraagt om goede beveiliging en technische inrichting van je platform.

 

Hoe bedient één dataplatform al je dataconsumenten? Waar let je op?

Een robuust dataplatform verzamelt en verwerkt data veilig en efficiënt. Het ondersteunt managementrapportages, self-service analytics, geavanceerde analyses en real-time monitoring. Zo wordt data toegankelijk voor iedereen.

Belangrijk voor het ondersteunen van elke dataconsument is de gelaagdheid van het dataplatform. Het bestaat uit 3 lagen waar data zich doorheen beweegt. De gelaagdheid bestaat uit de lagen brons, zilver en goud, ieder met een eigen functie.

  • Brons: Ruwe (incrementele & near-realtime) data vanuit de bron zoals Excel, CSV, XML, JSON, Databases of API’s;
  • Zilver: Gevalideerde (historische) data inclusief metadata. Geschikt voor geavanceerde analyses door data scientists.
  • Goud: Gecombineerde en verrijkte data inclusief toegepaste business logica conform het opgestelde datamodel. Geschikt voor rapportagedoeleinden in bijvoorbeeld Power BI.

Je rapportages moeten bovendien makkelijk te interpreteren zijn, een goed design, dat getoetst is bij de gebruiker, helpt daarbij.  Moderne tools zoals Power BI binnen Microsoft Fabric maken het gebruik intuïtief en integreren goed met Excel en PowerPoint voor de eindgebruiker. Middels embedded Power BI kunnen daga inzichten ook gedeeld worden met externe dataconsumenten.

 

Vijf gouden tips voor een succesvolle implementatie

Tip #1: Begin klein

Start met een duidelijke, beperkte scope en leg een toekomstbestendig fundament. Zo boek je snel resultaat en voorkom je dure herstructureringen later.

 

Tip #2: Gebruik bewezen frameworks

Werk met Microsoft Fabric en onze DataKickstart Pro, die best practices bundelt. Dit versnelt implementatie, vermindert fouten en verhoogt effectiviteit.

 

Tip #3: Zorg voor een sponsor binnen je bedrijf

Een directiesponsor maakt het verschil. Hij of zij doorbreekt barrières, zorgt voor middelen en draagt data-gedreven werken uit als strategische prioriteit.

 

Tip #4: Betrek verschillende type gebruikers

Luister naar je gebruikers en stem het platform af op hun informatiebehoeften. Dit verhoogt gebruik en acceptatie.

 

Tip #5: Richt governance goed in

Voorkom wildgroei aan rapporten en waarborg betrouwbaarheid met duidelijke afspraken over data, processen en rechten. Zo houd je grip en voldoe je aan wetgeving.

 

Wil je weten hoe jouw organisatie succesvol kan starten met een dataplatform dat écht werkt voor al je dataconsumenten? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Samen brengen we jouw data naar het volgende niveau.

Jessica 1 (1)
Meld je aan voor deze webinar

Webinar: Datagedreven werken: wat moet je ermee?

Wil je meer weten over datagedreven werken? Op 17 juni organiseren we een webinar met alles wat je nog niet wist en tips & tricks die jou helpen om jouw collega's te overtuigen.

Jessica Lobo, één van onze dataconsultants, neemt je in dit webinar mee in een aanpak waarmee zij voor klanten die eerste stap zet richting datagedreven werken.

Meld je aan!

Over de schrijver

Creates
Neem contact met ons op!