Webinar - Bye bye Minimal Viable Product, welcome Minimal Lovable Experience
Ruim een decennium geleden zijn we als mensheid aan the age of the customer begonnen. Een periode waarin merken bijna noodgedwongen geobsedeerd zijn door klanten. En het voelt alsof we nog maar net begonnen zijn aan een oneindig durende strijd om aandacht van de klant. Aandacht die zich kenmerkt door persoonlijk en relevant te zijn, op elk moment dat het ertoe doet. En om het nog complexer te maken, het is continue aan verandering onderhevig.
Invloeden op de merk-klant relatie
De afgelopen jaren zijn er veel invloeden geweest op zowel het gedrag van de mens als op de relatie tussen klanten en merken. Waar generatie Y (Millenials) opgegroeid is met technologie is generatie Z digital geboren. Technologie ontwikkelt zich steeds sneller en de adoptie ervan door de consument loopt ver voor op de implementatiekracht van organisaties. En wat te denken van nieuwe businessmodellen die mede dankzij de technologische ontwikkelingen mogelijk zijn? Er lijkt wel een sneeuwbaleffect te ontstaan. Hoe sneller de technologie zich ontwikkelt, hoe meer disruptive businessmodellen er gevonden worden, hoe machtiger de consument wordt. Want hoe meer we gewend raken aan persoonlijke benadering, gemak, en snelheid, hoe meer we eisen van de merken waarmee we zaken doen.
Vertrouwen en ethiek als USP’s
Helaas zit er ook een keerzijde aan deze ontwikkelingen. Denk aan het Cambridge Analytica en Facebook schandaal. Iets waar disruptor Netflix gretig gebruik van maakt met de documentaire The Great Hack. Data en Artificial Intelligence (AI) worden op schaal ingezet om mensen te beĂŻnvloeden, zonder dat ze het door hebben. Gartner voorspelt dat tegen 2024 AI-identificatie van emoties meer dan de helft van de online advertenties die je ziet zal beĂŻnvloeden1.
Dankzij technologie wantrouwen we merken en de mensheid ook steeds meer. Deep fake, of desinformatie, wakkert polarisatie in de maatschappij aan. COVID-19 is daar het levende bewijs van. We weten niet meer wat we voor echt en nep moeten aanhouden. En dankzij het internet, 5G en Internet of Things (IoT) stevenen we af op, volgens Gartner, een nieuwe verslavingsziekte die rond 2024 officieel herkend zal worden door de World Health Organization: online shopping2.
CX als business model
Het is dus op zijn zachts gezegd een uitdagende tijd voor merken waarbij de focus ligt op het leveren van de beste, meest persoonlijke ervaring. Het leveren van de beste ervaring is in de keten opgeschoven van “iets extra’s” naar “zakelijk essentieel”. Het is de wedloop om de beste Customer Experience (CX) die nu aan de gang is. 74% van de consumenten zegt nu dat ze ervaringen belangrijker vinden dan producten3. Op dit moment heeft CX de plaats ingenomen als onderscheidende factor voor merken in plaats van prijs en product4.
Bye bye MVP, welcome MLE
Merken moeten een nieuwe weg in slaan. Veel organisaties hebben de focus al verschoven naar customer experience (CX) maar zijn er nog lang niet. Belangrijk daarbij is dat de mindset anders wordt. Wat opvalt is dat we het leveren van ervaringen steeds belangrijker vinden, terwijl we vanuit digitale oplossingen nog steeds praten over Minimal Viable Products (MVPs). Deze term stuurt je gedachten onbewust richting minimaal benodigde functionele oplossingen. Dat betekent ook dat je op die manier vanuit user research onderzoek gaat doen.
Het is daarom de hoogste tijd om de MVP vaarwel te zeggen. Denken in Minimal Lovable Experiences (MLEs) geeft een nieuwe dimensie aan de manier van denken en kijk op datgene wat je moet doen. Immers, niet meer het product maar de ervaring is waar je als merk op concurreert.
Webinar “Bye bye MVP, welcome MLE”
Op 26 oktober 2021 gaven we een webinar waarin Barend Emmerzaal de kijkers meenam en inspireerde over het nieuwe denken in Minimal Lovable Experiences. Gemist? Geen punt, bekijk deze hieronder terug.
Bronnen:
- 1, 2 Gartner Top Strategic Predictions For 2020 And Beyond
- 3 Expedia and the Center for Generational Kinetics, Generations on the Move
- 4 Walkerinfo – Customers 2020: a progress report more insight for a new decade