Overslaan en naar de inhoud gaan

📅 Schrijf je in voor de Masterclass report design in Power BI

Barend
26-4-2024 - 5 min

Best practices voor het ontwerpen van werkenbij websites voor generation Z

In veel sectoren heerst arbeidskrapte. Personeel is lastig te vinden en als ze er al zijn is het vaak schreeuwen om aandacht. Generation Z is een steeds belangrijkere doelgroep die je wilt aanspreken en binden. Is jouw werkenbij website hierop ingericht? Want de jongere generatie (en straks ook generation Alpha) gaat anders met jou als merk om. Daarom heb ik een aantal best practices opgesteld voor je werkenbij website, specifiek voor generation Z.

Gebruik aantrekkelijke, authentieke visuele elementen

Visuele content spreekt meer aan dan ooit. Gebruik authentieke afbeeldingen en video’s die de cultuur en sfeer van je bedrijf weerspiegelen. Vermijd stockfoto’s waar mogelijk en kies voor echte foto’s van je team en werkplek. Een 'day in the life'-video kan bijvoorbeeld een krachtige manier zijn om de werkervaring bij jouw bedrijf te illustreren. Korte, aantrekkelijke video's zijn enorm populair bij Gen Z. Denk aan formats zoals TikTok video's of Instagram Stories die snel en direct communiceren.

Inclusief en divers ontwerp

Voor Generation Z zijn diversiteit en inclusiviteit belangrijke thema's op basis waarvan ze voor merken kiezen. Zorg ervoor dat je website en de content daarop diversiteit uitstralen. Doe dit niet alleen in beeldmateriaal, maar ook in taalgebruik. Dit kan bereik je onder andere door het tonen van medewerkers van verschillende achtergronden of door transparant je culturele normen en waarden te delen.

Authenticiteit en transparantie

Content moet authentiek en eerlijk zijn. Gen Z is fijngevoelig voor marketing die te geforceerd of kunstmatig overkomt. Ze moeten een oprecht en eerlijk gevoel krijgen bij het bezoeken van je website. Gebruik je generative AI voor het creëren van content of het versnellen van het creatieproces? Let hier dan extra goed op. Tools zoals ChatGPT zijn koning in overdreven marketing zinnen genereren. 

Bied interactieve ervaringen

Generation Z is opgegroeid met technologie die hen in staat stelt om interactief betrokken te zijn bij content. Interactiviteit houdt bezoekers langer op je site en kan helpen om een diepere verbinding met potentiële sollicitanten te vormen. Overweeg functies zoals een interactieve bedrijfsrondleiding, Q&A sessies met huidige werknemers, of gamification-elementen in het sollicitatieproces.

Personalisatie

Personalisatie is niet zozeer een generation Z specifiek topic maar draagt zeker bij aan de beleving die zij hebben bij je merk. Zet data en personalisatie in om de content aan te passen aan hun behoeften. Wees daarbij open en transparant in het toepassen van personalisatie en welke data je daarvoor nodig hebt. 

Bied substantiële inhoud

Gen Z zal veel vragen hebben en die ook willen stellen. Zorg daarom voor diepgaande inhoud die antwoordt geeft op hun vragen. Ga bijvoorbeeld dieper in op wat een bepaalde functie inhoud en hoe een typische dag eruit ziet. Laat zien hoe ontwikkelingspaden in elkaar steken. Wees vooral ook open over je betrokkenheid bij maatschappelijke kwesties en welke positieve impact je op de samenleving hebt. 

Duidelijke merkbeleving en -waarden

De website moet duidelijk de waarden, cultuur en de unieke voordelen van het werken bij het bedrijf overbrengen. Dit omvat dingen zoals carrièreontwikkeling, werknemersvoordelen, bedrijfscultuur, en missie van het bedrijf. Authentieke testimonials van huidige werknemers kunnen de geloofwaardigheid versterken.

Eenvoudig sollicitatieproces

Het sollicitatieproces moet zo eenvoudig en gestroomlijnd mogelijk zijn. Verminder het aantal stappen om te solliciteren en zorg voor duidelijke instructies. Overweeg functies zoals het opslaan van sollicitaties, automatisch invullen van gegevens via de browser, en uiteraard een gebruiksvriendelijke werking op mobiel. Denk ook goed na welke data je verplicht stelt in het sollicitatieformulier, zoals bijvoorbeeld een CV. Vaak is het ATS daarin leidend wat de beleving niet altijd ten goede komt.

Samenvattend

Het komt dus neer op authentieke content die aansluit bij de waarden van generation Z rondom thema's als duurzaamheid, raciale rechtvaardigheid en inclusiviteit. Schenk veel aandacht aan employer branding en je culturele normen en waarden. En zorg voor een simpel, duidelijk sollicitatieproces, liefst op een interactieve manier.

Over de schrijver

Barend

Barend adviseert organisaties hoe customer experience, online kanalen en technologie zoals generative AI strategisch ingezet kunnen worden om de visie, ambities en doelen te verwezenlijken. 4-voudig Sitecore MVP Strategy (2019-2022). Barend geeft strategische workshops voor digitale strategie, roadmaps en inzet van generative AI.

LinkedIn

Andere artikelen over werkenbij content