De data trends van 2024
Inleiding
Ik durf wel te stellen dat 2023 het jaar is van de doorbraak van generative AI. Allereerst hebben we massaal tools als ChatGPT omarmd en tegelijkertijd volgen de aankondigingen op het gebied van AI van de grote Tech-giganten zich in rap tempo op. In november was het Microsoft dat op de Ignite conferentie de volle focus op AI heeft gelegd. Toch zijn het vaak ook onderwerpen die ‘ver weg’ lijken te liggen voor bedrijven, maar wat is dan wel realistisch als we naar 2024 kijken? Waar kunnen organisaties en medewerkers nu écht rekening mee houden als het gaat om data en AI? Een realistische blik in de nabije toekomst.
Power BI vs Microsoft Fabric
Sinds eind november is Microsoft Fabric officieel general available, zoals Microsoft dat zo mooi noemt. Iedere Power BI gebruiker gaat daar iets van merken. Maak je geen zorgen, je geliefde business intelligence tool blijft gewoon bestaan! Power BI wordt onderdeel van het nieuwe bredere data analytics platform van Microsoft: Microsoft Fabric. Je gaat het terugzien in kleine dingen, van de URL, tot naamgeving of het groenige logo van Fabric. Gebruik je alleen Power BI, dan verandert er verder niet veel, maar stiekem krijg je er wel heel veel mogelijkheden binnen handbereik bij. Interessante mogelijkheden die eerder voor vele organisaties wellicht nog ‘verstopt’ zaten in de Microsoft Azure omgeving, zoals in Azure Synapse Analytics of Azure Data Factory.
Power BI richt haar pijlen komend jaar volledig op het optimaliseren van de verschillende visualisaties. Rapportontwikkelaars krijgen er een heel scala aan instellingen bij om visualisaties nog beter aan te laten sluiten op de gewenste inzichten in data. Interessant voor organisaties om naar te kijken, ook als je al rapportages hebt. Iets wat eerder niet kon, zou nu zomaar wél kunnen!
Voor organisaties die reeds Power BI gebruiken is het slim om te kijken wat de komst van Microsoft Fabric ze kan brengen, bijvoorbeeld door zich te laten inspireren middels webinars, evenementen als de Power BI Gebruikersdag (9 maart 2024) of door externe kennishouders.
Generative AI & Copilot
Eind 2022 werd ChatGPT gelanceerd en al snel hadden veel mensen ervan gehoord of mee gespeeld. Microsoft heeft met Copilot een variant geïntroduceerd die gebruikers en ontwikkelaars van Microsoft services assisteert en daarmee de productiviteit verhoogt. Waar in het verleden nog wel eens gedacht werd dat AI vooral het werk van mensen overneemt, is het met deze tools duidelijk dat AI ook vooral voor productiviteit ingezet kan worden. Momenteel wordt Copilot wereldwijd uitgerold in verschillende producten. Of je straks nu Outlook, Word, Excel, Power BI of Fabric opent, in alle gevallen gaat Copilot je assistent zijn. Van het schrijven van een tekst, het uitvoeren van een berekening of het creëren van een grafiek in je Power BI rapport!
Voor ons als consultants zijn dergelijke mogelijkheden tevens interessant om onze productiviteit te verhogen en klanten nog sneller van dienst te kunnen zijn. Er zijn organisaties die het gebruik van services als ChatGPT verbieden, iets wat op de langere termijn onhoudbaar zal zijn. Het is veel verstandiger als organisatie te kijken hoe het gecontroleerd te integreren voor je medewerkers. De uitdaging die ik voornamelijk zie is om te blijven begrijpen wat we doen, of we het nu zelf handmatig uitvoeren of laten genereren door een slimme service. Vroeg of laat moet er iets beheerd worden, en wie bel je dan?
Beleid
De vraag naar beleid op IT, tools, services en inrichting is groter dan ooit. De vraag zal de komende jaren alleen nog maar verder toenemen. De komst van selfservice tools als Power BI, maar ook het nog laagdrempeliger maken van data integratie oplossingen in Microsoft Fabric vraagt om een beleid wat enerzijds gebruikers helpt om kwalitatieve producten te realiseren en anderzijds IT om grip te houden, beheer te kunnen uitvoeren en te kunnen ondersteunen.
Het woord beleid klinkt saai, maar het kan zeer ruim worden opgevat. Het zijn niet alleen documenten vol met regeltjes waar je aan moet voldoen, maar ook het mogelijk maken van de uitvoering ervan. Trainingen voor gebruikers, inrichting van een center of excellence of gebruikersgroep en het delen van standaarden en best practices. Slechts enkele voorbeelden, maar voor organisaties van wezenlijk belang om op te (blijven) investeren.
Arbeidsmarkt
De ergste krapte op de arbeidsmarkt lijkt achter de rug. Er lijken steeds meer data engineers, data analisten en data scientsts zich te bewegen op de nog steeds wel krappe arbeidsmarkt. Yes! Aan de onderkant is er ook een constante instroom van afgestudeerden. Het aantal studies op het gebied van data wordt steeds groter, maar ook het component data wordt een steeds belangrijker onderdeel tijdens studies. Gevolg? Jong personeel wat organisaties aannemen willen vernieuwen. Ze zijn geschoold met een achtergrond in data analyse, selfservice tools en zijn gewend om ChatGPT te gebruiken voor het beantwoorden van hun vragen. Als organisatie aan jou de taak om je hierop in te richten. Wil je écht het maximale uit je net afgestudeerde nieuwe collega’s halen? Geef ze een plek om te pionieren. Een plek waar ze tools en data ter beschikking hebben en welke is afgekaderd met je opgestelde beleid. Je zult zien dat ze sneller dan ooit te voren een meerwaarde gaan zijn voor je organisatie.
Data-Data-Data
Nog steeds is het aantal bedrijven wat op strategisch vlak spreekt over datagedreven werken enorm. Daarnaast konden we hierboven al lezen dat de instroom van jonge schoolverlaters in potentie heel veel kan brengen voor je organisatie. Je hebt nog steeds een datafundament nodig waarop je als organisatie de volgende stap kunt zetten. Steeds meer bedrijven richten zo’n centraal dataplatform in waar data uit alle verschillende systemen samenkomt en waar medewerkers data of informatie kunnen vinden om tot snellere of betere beslissingen te komen. Of het nu je financiële, ERP, CRM of HRM systeem is, je wilt data aan elkaar relateren, documenteren en beschikbaar maken voor je medewerkers én systemen. En dan nog die data glossary of catalog, waarin beschreven staat wat al die data betekent en waar medewerkers de beschikbaarheid en betekenis van data eenvoudig kunnen terugvinden.
Wil jij als organisatie ook na 2024 klaar zijn voor een wereld waarin data nóg belangrijker wordt en je medewerkers blijven inspireren en motiveren om te werken met data, dan is het verstandig om te blijven vernieuwen. Eerder noemde ik al de komst van Microsoft Fabric en de nieuwe functionaliteiten binnen Power BI die organisaties veel kunnen brengen. Met een kleine investering is het al mogelijk om nóg meer uit je data omgeving te halen. Creëer deze ruimte voor je organisatie.
Partnership
Bij Creates zijn we als Business Solution Partner van Microsoft nauw betrokken bij de ontwikkelingen van morgen, maar ook van de komende maanden en jaren. Onze gecertificeerde medewerkers zijn betrokken bij de ontwikkelteams van Microsoft, we zijn onderdeel van het partnerprogramma van Microsoft, we bezoeken events en we zijn trotse partner van de Power BI Gebruikersdag 2024.
Hetzelfde partnership gebruiken wij dagelijks om organisaties te helpen bij hun volgende stappen in het werken met data. Onze kennis en ervaring zetten we in om voor de ene organisatie Power BI te implementeren, waarbij gebruikers getraind moeten worden in het gebruik en realisatie van krachtige rapportages. Bij andere organisaties is het het realiseren, uitbreiden of beheren van het dataplatform in bijvoorbeeld Microsoft Fabric.
Jouw focus voor 2024
Op het gebied van data staat er in 2024 wederom veel te gebeuren. Feit is dat vrijwel iedere organisatie van enige omvang zal investeren in data. Is het niet in oplossingen, dan is het wel in het trainen van je medewerkers om oplossingen te realiseren. Mijn tip? Laat je inspireren! En ja, bij Creates doen we dat graag. Ik nodig je dan ook graag uit om ons uit te nodigen voor een verfrissende inspiratiesessie bij jou óf bij ons op kantoor. Tot volgend jaar!