Vijf generative AI-toepassingsgebieden
Als je het over generative AI hebt denk je waarschijnlijk gelijk aan ChatGPT, DALL-E, Midjourney of een van de vele andere tools. Dit zijn allemaal tools die over het algemeen worden ingestoken vanuit de toepassing content creatie. Er zijn echter meer toepassingsgebieden voor generative AI aan de hand waarvan je kunt bepalen hoe en waar je het inzet in je organisatie. Ik zet de vijf belangrijkste toepassingsgebieden op een rij.
Content creatie (tekst, code, afbeeldingen of video)
Zoals ik in de inleiding zei kennen we generative AI vooral van het creĆ«ren van nieuwe content. Dit kan tekst zijn of een afbeelding. Maar videoās en programmeercode wordt ook meer en meer gebruikt. Zo kun je met ChatGPT code genereren die data analyseert. Bekende voorbeelden zijn natuurlijk ChatGPT, Midjourney maar ook Adobe Firefly.
Verwerken of synthetiseren van content (tekst, code, afbeeldingen, video)
Een minder bekende en gebruikte toepassing (op dit moment) is het synthetiseren van content. Hier kun je vele use cases bij bedenken zoals beoordelen van declaraties voor verzekeraars, fraude detectie, content moderatie, etc. Het kan erg krachtig zijn en veel tijd besparen als je generative AI voor dit soort doeleinden gebruikt.
Voorbeelden hiervan zijn al aanwezig in onder andere Gmail en Microsoft Word waar suggesties worden gegeven voor het afmaken van zinnen op basis van je input. Superhuman is een voorbeeld van AI die e-mail interpreteert en op basis daarvan werk uit handen neemt.
Ideeƫn genereren
Generative AI is heel goed in het genereren van nieuwe ideeƫn. Daar zit ook de kracht van de taalmodellen. Op basis van bestaande informatie nieuwe output genereren. Gebruik het om een strategisch partner te zijn, voor brainstormsessies of voor nieuwe blog ideeƫn. Tripadvisor gebruikt het om nieuwe ideeƫn voor je volgende reis te genereren en je een persoonlijk advies te geven.
Taken uitvoeren/voltooien
Het voorbeeld is natuurlijk Microsoft Copilot maar ook Google werkt hier hard aan. Persoonlijke assistenten schieten als paddenstoelen uit de grond. Je kunt ze opdrachten geven en ze voeren taken voor je uit.
Ze zijn ook makkelijk zelf te maken. Zo heb ik met ChatGPT een assistent gemaakt waarmee een planning in Excel gegenereerd wordt. Je beantwoordt een aantal vragen en binnen een minuut krijg je planning als download in Excel aangeboden. Gaaf!
Met gebruikers communiceren
Conversational UI wordt al jaren als trend genoemd maar eigenlijk is het nooit goed gelukt. Tot nu toe. Met generative AI heeft conversational UI echt een stap voorwaarts gezet. Je ziet dit vooral veel bij customer serviceafdelingen ontstaan en op websites en apps in de vorm van chatbots. Een gesprek in natuurlijke taal die eventueel automatisch handelingen en transacties uitvoeren.
Aantal toepassingsgebieden zal groeien
Bovenstaande lijst is geen complete en uitputtende lijst. Het aantal toepassingsgebieden zal groeien naarmate ontwikkelingen elkaar opvolgen. Ook zul je zien dat toepassingsgebieden elkaar meer overlappen. Als je bijvoorbeeld een idee laat genereren heb je ook automatisch een stuk tekst wat je wellicht kunt gebruiken. Een programmeur die een stuk code laat genereren heeft tegelijk een persoonlijke assistent om taken sneller uit te voeren en/of af te ronden.
Key takeaway
De belangrijkste takeaway voor mij is het denken vanuit toepassingsgebieden. Dit verbreedt je blik op hoe je generative AI technologie kunt inzetten. Je ziet ineens veel meer mogelijkheden. Welke zie jij?
Meer weten over de toepassingsgebieden van genAI?
Maak een afspraak met Barend om hierover door te praten.