Overslaan en naar de inhoud gaan

📅 Schrijf je in voor de Masterclass report design in Power BI

Barend
28-9-2023 - 5 min

Wat is generative AI?

Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie) bestaat al lang. We gebruiken het waarschijnlijk ook al zonder dat we het beseffen. Het zit in chatbots en virtuele assistenten zoals Siri en Alexa. Marketeers gebruiken het onbewust als ze met advertenties, personalisatie en marketing automation aan de slag gaan.

Sinds de komst van generative AI zijn we ons hier echter meer van bewust. We denken en doen alsof AI nu ineens iets nieuws en vernieuwends is. Er is echter wel een fundamenteel verschil. De AI toepassingen die ik noemde hebben specifieke doelen. En dat is hetzelfde met generative AI alleen bedien je dit in natuurlijke taal. Maar wat is het eigenlijk?

Content maken met woorden

Generative AI is AI technologie waarmee je in natuurlijk taal content laat maken. Het is vooral bekend geworden sinds ChatGPT. OpenAI, de organisatie achter ChatGPT, lanceerde het in november 2022 en het is vrij snel een succes geworden. Door met woorden instructies te geven aan de AI technologie worden nieuwe stukken tekst gegenereerd.

Datzelfde kan gezegd worden voor andere vormen van content. Wekelijks, zo niet dagelijks, worden er nieuwe AI tools gelanceerd. Hiermee je kun afbeeldingen, video, audio en nog veel meer maken. Allemaal door met natuurlijke taal instructies te geven aan de AI tool.

Zo’n instructie geschreven in natuurlijke taal heet overigens een ‘prompt’. Het internet staat inmiddels vol met voorbeelden van prompts voor de diverse AI toepassingen.

De bekendste AI tools zijn onder andere ChatGPT, Dall-E, Midjourney of Whisper.

Wat kan er nog meer met generative AI?

Momenteel ligt de focus voor generative AI vooral bij het maken van nieuwe content. De mogelijkheden die met deze technologische ontwikkeling tot je beschikking staan zijn echter veel groter.

Vragen om informatie

Zo hebben we onlangs bij de Caesar Groep op basis van ChatGPT technologie een chatbot ontwikkeld. Deze chatbot is getraind met HR en arbeidsvoorwaarden content. Hierdoor kunnen medewerkers aan de chatbot vragen stellen zoals “wat is het leasebudget voor functie X?” of “heb ik recht op een vrije dag bij de bruiloft van mijn broer?”.

Data analyse

Maar het gaat veel verder dan dat. Denk eens aan het stellen van vragen aan je data. Microsoft zet hier vol op in met onder andere Power BI. Je kunt hierdoor snel inzicht krijgen in vragen zoals “wat is het beste moment van de dag om een social post te plaatsen?”, “welke opvallende gedragspatronen zie je op de website?” of “welke content levert de meeste conversie op bij welke doelgroep?”.

Verhogen productiviteit

De laatste tijd zien we ook veel nieuwe toepassingen ontstaan die de productiviteit moeten verhogen, lastige taken overnemen of terugkerende werkzaamheden van je overnemen. Zo kun je met ChatGPT al vragen stellen aan je data en bijvoorbeeld grafieken laten maken. Of wat denk je van het automatisch laten maken van draaitabellen in Excel? De mogelijkheden lijken inmiddels eindeloos.

Valkuilen van generative AI

Foutieve informatie

Is het dan alleen maar rozengeur en maneschijn wat generative AI meebrengt? Zeker niet. Er zijn een aantal valkuilen waar je je bewust van moet zijn. Zo heeft generative AI de eigenschap erg overtuigend te zijn met de output die het creëert. Zeker als je naar ChatGPT kijkt. Helaas zit het regelmatig vol met incorrecte informatie. Controleer de output dus altijd kritisch en redigeer je teksten.

Je doelgroep helpen

Vraag je bovendien continue af of de content die je creëert je doelgroep helpt en bevredigd. We kunnen nu massa’s content produceren wat ook op schaal gebeurt. Het betekent echter niet dat je doelgroepen en eindgebruikers hier op zitten te wachten. Het betekent ook niet dat de kwaliteit van je content automatisch goed is.

Een analogie die ik onlangs hoorde is de volgende: de camera’s in telefoons worden met elke nieuwe telefoon beter. Het betekent echter niet dat de foto’s beter worden. Uiteindelijk heb je iemand nodig met oog voor compositie, verstand van instellingen zoals belichting, etc. De mens blijft het verschil maken.

Eenheidsworst

Een laatste die ik wil noemen is de uniekheid van content. Doordat we massaal aan het prompten slaan (nieuw werkwoord?) creëren we massa’s aan content in extreem korte tijd. Uiteindelijk wordt de AI tooling getraind op basis van content en/of data. De kans op dezelfde soort output is dus best groot. Gebruik het daarom op een verstandige manier waarbij je eigen grijze massa altijd leidend moet zijn.

Voordelen van generative AI

Productiviteit

Ik sluit af met een aantal voordelen zoals ik ze zelf ervaar. Het verhoogt je productiviteit enorm. ChatGPT gebruik ik om datgene wat ik in mijn hoofd heb zitten er snel uit te krijgen. Met name voor blogs of whitepapers (nee deze blog is zonder AI geschreven 😉). Bedenk vooraf waar je het over wilt hebben in welke volgorde en instrueer AI vervolgens met de juiste opdrachten en vragen.

Creativiteit

Naast productiviteit verhoogt het je creativiteit ook. Een ander persoonlijk voorbeeld is dat ik met Midjourney inspiratie op doe voor het ontwerpen van een infographic. De ideeën die ik in mijn hoofd heb kan ik vertalen naar visuele afbeeldingen om vervolgens designers te briefen. En daar komen soms verrassende dingen uit.

Gebruikerstevredenheid

Een ander voordeel wat ik zie is dat het de tevredenheid (klant, medewerker) enorm kan verhogen door bijvoorbeeld snelle informatievoorziening. Als je 24/7 vrijwel direct antwoord krijgt op vragen die met content beantwoordt kunnen worden help je mensen sneller. En laat sneller en gemakkelijker nou net cruciaal zijn voor beleving voor de ongeduldige mensen die wij zijn (geworden).

Doorpraten over generative AI?

Neem contact op om te kijken hoe we AI in jouw organisatie inzetten.

Neem contact op

Over de schrijver

Barend

Barend adviseert organisaties hoe customer experience, online kanalen en technologie zoals generative AI strategisch ingezet kunnen worden om de visie, ambities en doelen te verwezenlijken. 4-voudig Sitecore MVP Strategy (2019-2022). Barend geeft strategische workshops voor digitale strategie, roadmaps en inzet van generative AI.

LinkedIn

Andere AI content