Overslaan en naar de inhoud gaan

đź“• Download ons e-book 'De Lusten en Lasten van een Dataplatform'

Creates
03-04-2023 - 5 min

Creator Barend aan het woord

In deze rubriek krijgen Creators de kans om hun werkzaamheden toe te lichten en te vertellen over het werken bij Creates. Vandaag is Digitaal Strateeg Barend Emmerzaal aan het woord.

Naast Digitaal Strateeg is Barend ook Competence Lead van het Customer Experience team én viervoudig Sitecore Most Valuable Professional (MVP) in de categorie Strategy. Hij werkt sinds 2020 bij Creates. “Ik was op zoek naar een open en informeel bedrijf, waar de mens centraal staat. De culturele match is voor mij heel belangrijk. Daarnaast zocht ik een rol waarin ik meer kan sturen en bepalen. Bij Creates kan ik meebouwen aan de toekomst. Het klikte meteen tijdens het sollicitatieproces”.

Creatieve sessies

Een goede dag voor Barend is als hij ’s morgens een aantal meetings heeft waarin gestuurd wordt en zo progressie wordt geboekt. In de middag heeft hij het liefst iets creatiefs. “Als ik in de middag een sparringsessie of workshop heb of geef, een meeting waarin we naar de toekomst kijken, krijg ik weer nieuwe energie. Mensen en organisaties vooruit helpen. Lekker creatief bezig zijn. Ook inspiratiesessies bij een klant zijn leuk of het experimenteren met innovatieve technologie en hier een webinar over geven”. De foto bovenaan deze pagina heeft hij overigens gemaakt met AI. 

Een dag met veel meetings die maar een half uur duren, is volgens hem een slechte dag. “We zijn goed in vergaderen, ook al is dat vaak niet nodig. Er wordt niet altijd voortgang geboekt en daardoor heb ik soms het gevoel dat ik niet veel heb gedaan“.

Verwachtingsmanagement, klantbeleving en holistische benadering

“Voor mij zijn er drie dingen belangrijk: verwachtingsmanagement, beleving en een holistische benadering. Dat geldt voor zowel klanten als collega’s binnen Creates. Met het managen van verwachtingen wil ik voorspelbaar en transparant zijn. De klant of collega wil weten waar we staan en wat er concreet van wie verwacht wordt. Dit doen we op een persoonlijke manier, met aandacht voor de mens. We creëren een beleving van voortgang waarin vertrouwen, openheid en menselijkheid centraal staan. En om uiteindelijk het beste advies te geven moet je soms vanuit een helikopter view holistisch naar de situatie kijken”.

Creates viert successen niet alleen met Creators, maar ook met klanten. “We vieren projectsuccessen met de klant. Ook sturen we klanten presentjes bij persoonlijke mijlpalen in het leven, zoals een verjaardag of geboorte. We bekommeren ons om het welzijn van collega’s en klanten en we inspireren onze klanten graag”.

Strategisch digitaal partner

“We groeiden het afgelopen jaar ontzettend hard in onze positie op strategisch niveau. We worden nu gezien als digitale partner die betrokken is bij strategische visie, roadmaps en besluiten bij klanten. We worden uitgenodigd om mee te denken over strategische thema’s, visie op online en digitale klantbeleving, KPI’s en organiseren allerlei workshops en kennissessies”.

Deze omslag gebeurde natuurlijk niet zomaar, er is hard voor gewerkt. “We hebben intern de kwaliteit verhoogd door onze manier van werken te optimaliseren. We hebben bijvoorbeeld geautomatiseerde kwaliteitstesten ingebouwd, zijn meer procesmatig en meer gestructureerd gaan werken en hebben competenties op het gebied van consultancy opgebouwd. We zijn veel beter in staat klanten uit te dagen om tot de kern van hun doelen en ambities te komen en pas dan de juiste oplossingen aan te dragen”.

Barend is trots op wat dit tot nu toe heeft opgeleverd: “Ik vind dat knap, dat klanten ons nu ook weten te vinden als strategisch digitaal partner. Door deze groei bereiken we nu ook andere typen klanten en opdrachten, wat weer voor meer uitdaging zorgt. We denken en bepalen mee in de digitale visie en transformatie van onze klanten”.

Aan onze tafel is altijd plek voor nieuwe collega’s

“Ik zit graag aan tafel met ondernemende, creatieve geesten. Mensen die op zoek gaan naar hoe het beter kan. Kansen zien voor ons en onze klanten en die durven te benoemen. Iemand die een volgende stap wil en durft te zetten en het initiatief neemt”.

Iets waar Barend intern op hamert is het managen van verwachtingen. “Het is heel belangrijk om te weten of de ander jou snapt, daar gaat het vaak mis. Je moet eerst begrijpen voordat je begrepen kan worden. Oftewel: blijf de juiste vragen stellen totdat jij de ander snapt. Pas dan kun je in de adviesrol gaan zitten en oplossingen bedenken. Of dit nu voor klanten of collega’s is. 

Is werken bij de leukste digitale agency van Nederland misschien iets voor jou?

Over de schrijver

Creates
Contact