;
Barend
12-12-2022 - 3 min

LET OP: Google Analytics 4 GDPR settings gewijzigd

Er wordt veel geschreven over Google Analytics in het algemeen. Is het nu wel of niet GDPR compliant te krijgen? Helaas is er nog steeds geen eenduidig antwoord. Google zegt zelf met Google Analytics 4 veel meer te focussen op privacy. Er zijn nog geen rechtszaken rondom Google Analytics 4, zoals bij Universal Analytics wel het geval is. Toch blijft het raadzaam alert te blijven. Hier is waarom!

Aangepaste user interface die belangrijke optie verbergt

Zo ondervonden wij deze week een wijziging aan de interface van de instellingen van je Google Analytics 4 property. En daar moet je even scherp op zijn! Om Google Analytics 4 enigszins GDPR compliant te krijgen moet je onder andere het gebruiken van de User ID om bezoekers te volgen uitzetten. In de oude interface zag deze instelling er als volgt uit:

Afbeelding Google Analytics instellingen

Als je nu naar dezelfde instellingen kijkt ziet dit scherm er als volgt uit:

Afbeelding Google Analytics instellingen

Zoals te zien is staan er nog maar 2 opties. In bovenstaande afbeelding valt wellicht de optie "Alles tonen" direct op vanwege de rode cirkel. Maar als je voor de eerste keer, zonder deze kennis, naar deze instelling kijkt krijg je het vermoeden dat de optie weg is.

Klik je vervolgens op "Alles tonen" dan komt de derde optie "Apparaatgebaseerd" er bij. En dat is precies degene die nodig is om dichterbij GDPR te komen.

Al met al werkt het wat mij betreft niet in het voordeel van Google. Je vraagt je af waarom ze deze optie verborgen hebben? Het is in ieder geval een vereiste binnen de GDPR. Controleer je huidige Google Analytics 4 property dus goed en let er op bij het aanmaken van nieuwe.

Is Google Analytics 4 nu wel of niet GDPR compliant?

Om met deze vraag af te sluiten: het is nog allerminst zeker welke kant het op gaat. Er is ook geen eenduidig antwoord op te geven. Je hebt met wat instellingen de optie om redelijk binnen GDPR te handelen. Zie daarvoor ook onze webinar. Maar tegelijkertijd is er nog geen duidelijk contract en wetgeving rondom de zogenaamde data transfer. De Amerikaanse overheid mag vooralsnog bij data van grote Amerikaanse tech bedrijven waaronder Google. En dat is wel in strijd met GDPR. 

Over de schrijver

Barend

Barend adviseert organisaties hoe customer experience, online kanalen en technologie zoals generative AI strategisch ingezet kunnen worden om de visie, ambities en doelen te verwezenlijken. 4-voudig Sitecore MVP Strategy (2019-2022). Barend geeft strategische workshops voor digitale strategie, roadmaps en inzet van generative AI.

LinkedIn

Gerelateerde artikelen