Overslaan en naar de inhoud gaan

šŸ“… Schrijf je in voor de Masterclass report design in Power BI

Barend
1-2-2022 - 5 min

De overnamestrategie van Sitecore

Het is inmiddels een ā€˜tijdjeā€™ rustig vanuit Sitecore als het om overname nieuws gaat. Tot en met september 2021 dit jaar was er bijna elke 3 maanden wel nieuws. In januari van dat jaar haalde Sitecore nog een investering op van 1,2 miljard dollar wat in maart gevolgd werd door de acquisitie van Boxever (Customer Data Platform & personalisatie) en Four51 (headless commerce). Daarna zijn Moosend (e-mailmarketing & automation) en Reflektion (AI-powered digital search platform) nog aangekocht. Overigens, een gedeelte van die 1,2 miljard dollar is ook bedoelt voor realiseren van organische groei, het verder optuigen van het marketingapparaat en belangrijke aandachtsgebieden als partnermanagement.

In dit artikel richten we ons op de overnames. Welke visie en strategie zitten achter deze aankopen? En wat heb je daar als Sitecore klant aan? Tijd om terug te blikken naar het afgelopen jaar.

Lovable Customer Experiences

Zoals we in het webinar ā€œBye bye Minimal Viable Product, hello Minimal Lovable Experienceā€ vertelde, draait alles om het creĆ«ren van de juiste klantbeleving. Succesvolle merken onderscheiden zich op basis hiervan en niet meer op product of prijs. Dit is een complexe business geworden. Enerzijds omdat het aantal digitale touchpoints enorm gegroeid is. Anderzijds omdat gebruikers 1 op 1 communicatie eisen, die ook nog eens persoonlijk en relevant is. Dit vereist een modern, schaalbaar en slim IT-landschap wat jou als merk faciliteert in die 1 op 1 interactie met al jouw klanten. En dit is precies waar Sitecore op focust en versneld. Zowel qua productportfolio als op de technische standaarden.

Sitecoreā€™s visie op hun portfolio: van content naar commerce

Al enkele jaren heeft Sitecore de juiste visie maar kon het geen impact maken in de markt voor het orkestreren van de volledige customer journey. Het portfolio was hiervoor niet toereikend genoeg om met grote spelers als Adobe te concurreren. Bovendien was lang niet alle software als volwaardige SaaS oplossing af te nemen. Door de acquisities is hier in een klap verandering in gekomen.

Met de nieuwe producten in het portfolio zet Sitecore hun visie kracht bij. Ze richten zich nu op drie belangrijke pijlers:

  • Content
    Creƫer, manage en verspreid content vanuit een centrale plek, op een gestructureerde manier.
  • Experience
    Manage de customer journey en het engagment op basis van data.
  • Commerce
    Stel merken in staat online transacties te bieden en af te handelen.

Vanuit deze drie pijlers bieden ze oplossingen waarmee ze vanaf content creatie tot aan de online transactie de gehele customer journey managen. Een overzicht van de belangrijkste nieuwste oplossingen is in onderstaande afbeelding weergegeven.

Afbeelding overzicht producten Sitecore

Snelheid

Een belangrijke andere reden voor alle acquisities is de snelheid waarmee Sitecore zich als bedrijf moet ontwikkelen. Het portfolio volledig zelf ontwikkelen is onmogelijk. Om snel te concurreren in de markt is het kopen van producten de enige haalbare strategie. Daarmee beschikken ze in een klap over veel ervaring en kennis voor het ontwikkelen van SaaS producten. Het stelt Sitecore in staat om veel sneller hun cloud strategie door te voeren en naar een geĆÆntegreerd ecosysteem toe te werken.

Moderne architectuur principes: MACH

Alle acquisities van softwarebedrijven die Sitecore heeft gedaan zijn SaaS oplossingen. Cloud based software waar je via APIā€™s mee kunt koppelen. Ze volgen allemaal de zogenaamde MACH architectuur principes. MACH staat voor Microservices, API-first, Cloud-native SaaS en Headless.

MACH technologieĆ«n ondersteunen een composable enterprise architectuur. Sitecore noemt het zelf ā€œcomposable DXPā€ (Digital Experience Platform). Dat betekent dat elk component in te pluggen, schaalbaar, vervangbaar en continu verbeterbaar is. MACH architectuur geeft merken de vrijheid om te kiezen uit de beste tools op de markt. Het biedt een structuur die het gemakkelijk maakt om deze tools in de toekomst toe te voegen, te vervangen, of te verwijderen.

1 platform of losse producten?

Sitecore volgt de weg die de strategie lijkt te zijn van iedere CTO: verplaats alles naar de cloud en knip grote logge platformen en applicaties op in kleine uitwisselbare componenten. Sitecore wil de markt keuzes bieden. Met hun producten kun je volgens moderne standaarden een ecosysteem inrichten van tools die met elkaar integreren. Of je kiest losse producten die je koppelt aan je eigen systemen. Bovendien biedt het agencyā€™s de mogelijkheid headless applicaties te bouwen waarbij content en data in grote hoeveelheden realtime beschikbaar zijn (de zogenaamde Edge technologie). Ik zou bijna zeggen: voor ieder wat wils.

Om heel eerlijk te zijn: de afkorting MACH, mag relatief nieuw zijn, de ideeƫn zijn dit zeker niet. Al jaren zie je oplossingen die verschuiven naar de Cloud, API-gedreven zijn en een IT-landschap wat opgeknipt wordt in kleinere uitwisselbare onderdelen. Dankzij grote onderzoeksbureaus als Gartner en Forrester worden er nieuwe termen voor bedacht die we vervolgens als nieuw of vernieuwend bestempelen.

Samengevat

Met alle overnames komt Sitecore vanuit twee perspectieven tegemoet aan alle wensen en eisen vanuit de markt. Vanuit het business perspectief leveren ze alle mogelijkheden om 1 op 1 relevante en persoonlijke ervaringen te creƫren. Data-gedreven met de juiste content op het juiste moment, wat uiteindelijk moet leiden tot een transactie (commerce).

Vanuit IT perspectief bieden ze moderne software, volledig Cloud-native (SaaS) en gebaseerd op moderne architectuur principes. Hierdoor kunnen organisaties automatisch mee met nieuwste versies en features en zijn de verschillende producten los te gebruiken en koppelen aan andere (bestaande) systemen.

Mist Sitecore dan nog iets?

Het antwoord van op deze vraag hangt af van aan wie je het vraagt. Sitecore richt zich op dit moment op het leveren van relevante en persoonlijke ervaringen vanuit content tot aan commerce. Daarin lijken ze vooralsnog te kiezen voor het servicen van de owned kanalen en niet de earned en paid. Vanuit die laatste twee zijn er zeker koppelingen te leggen om bijvoorbeeld data te consumeren en te gebruiken in het managen van de journey, maar actief social media management en advertising ontbreekt bijvoorbeeld nog. Of dit nog komt moeten we afwachten, maar persoonlijk denk ik niet dat het past bij de ambities van Sitecore. Ik zie eerder partnerships ontstaan zoals bijvoorbeeld de integraties met CRM platformen (Microsoft, Salesforce).

Over de schrijver

Barend

Barend adviseert organisaties hoe customer experience, online kanalen en technologie zoals generative AI strategisch ingezet kunnen worden om de visie, ambities en doelen te verwezenlijken. 4-voudig Sitecore MVP Strategy (2019-2022). Barend geeft strategische workshops voor digitale strategie, roadmaps en inzet van generative AI.

LinkedIn