Sitecore Content Hub als hoeksteen voor excellente customer experience
Content is een essentieel onderdeel in het creëren van de juiste beleving. Zonder content heb je geen boodschap. Zonder boodschap geen communicatie en dus geen klantcontact. Bij content denken we in de breedte. Dit kan dus tekst zijn maar net zo goed audio, video, documenten, etc. Al deze vormen van informatie willen we op het juiste moment bij de juiste persoon brengen. Want dat is immers waar bijna elke marketeer mee bezig is. In de praktijk lopen organisaties echter tegen nogal wat uitdagingen aan. En die uitdagingen belemmeren het benutten van kansen, snel inspelen op behoeften in de markt en het leveren van weergaloze digitale belevingen aan klanten.
UITDAGINGEN
We zien de afgelopen jaren dat veel organisaties tegen diverse uitdagingen aanlopen als het om content gaat. Je herkent het misschien wel. Verschillende afdelingen gebruiken allemaal eigen systemen. In die systemen worden vaak delen generieke content (logo’s, fotografie, productinformatie) los opgeslagen. Als er dan een wijziging op die content doorgevoerd moet worden zul je dit op alle plekken moeten doen. Een kostbaar, tijdrovend en vaak vervelend klusje.
Er kleven meer nadelen aan dit soort processen. Ergens in het proces vergeet misschien iemand wat. Of een afdeling kan zijn eigen gang gaan omdat ze autonoom kunnen handelen. Het gevolg: verschillende boodschappen, inconsistente merkbeleving en een inefficiënt proces. Vragen die we hieromtrent regelmatig krijgen zijn onder andere:
- Hoe voorkomen we meerdere versies van dezelfde content in verschillende systemen?
- Hoe zorgen we voor consistente uniforme merkbeleving?
- Hoe kunnen we het content creatie en publicatie proces efficiënter inrichten?
- Hoe krijgen we meer grip op de ROI van onze content?
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden moeten organisaties zich focussen op 2 business doelen, namelijk:
- Content operations
- Digital asset management
Content operations
Content operations gaat over het moeiteloos samenwerken aan contentstrategie, -creatie en -analyse. Als organisatie wil je dat teams, afdelingen en individuen geholpen worden om efficiënt en effectief samen te werken om zo strategische doelen te behalen. Dat betekent dat je:
- de content strategie wilt plannen en visualiseren;
- de operationele efficiency wilt verhogen;
- marketingimpact wilt laten groeien;
- middelen en goverance wilt beheren;
- het effect van content wilt analyseren en optimaliseren.
Digital asset management
De kern van digital asset management betekent dat je alle assets vanuit een centraal punt beheert en omnichannel distribueert aan welke customer touchpoint dan ook. Digital asset management staat los van welk kanaal of platform dan ook. Het is de centrale plek waar je met interne en externe resources assets beheert, verwerkt en publiceert. Kenmerken zijn onder andere:
- Alle assets zijn makkelijk te vinden en gebruiken;
- Standaard integratie met design tools;
- Voorzieningen voor digital rights management
- Omnichannel distributie van assets naar elke customer touchpoint
DE OPLOSSING: SITECORE CONTENT HUB
Om de hiervoor genoemde uitdagingen aan te gaan heeft Sitecore de Content Hub. De Content Hub helpt je controle te hebben over de totale content lifecycle. In Sitecore Content Hub worden content planning, creatie en samenwerking verenigt in één enkele geïntegreerde oplossing. De belangrijkste kenmerken van de Sitecore Content Hub zijn:
- Profiteer van één plek voor al je digitale middelen, media, productgegevens en andere content;
- Kapitaliseer op personalisatie en beheer de content die het voedt;
- Maak gebruik van artificial intelligence (AI) en machine learning voor content tagging en image similarity;
- Integreer naadloos met Sitecore CMS en commerce oplossingen;
- Plan en organiseer contentproductie via een gestructureerd proces.
Bekijk onderstaande video voor meer details over Sitecore Content Hub.
MEER WETEN?
Herken je jouw organisatie in de genoemde uitdagingen? Neem dan contact met ons op. Als volwaardig Sitecore Gold Partner helpen wij de content uitdagingen aan te pakken met behulp van Sitecore Content Hub.