Overslaan en naar de inhoud gaan

📕 Download ons e-book 'De Lusten en Lasten van een Dataplatform'

Erwin
05-07-2019 - 3 min

3 vereisten voor een data-gedreven organisatie

Binnen bedrijven is er veel meer data beschikbaar dan wordt herkend en gebruikt om klanten goed te bedienen. En als al die data wordt gebruikt, kun je op basis van die data veel persoonlijker worden naar klanten. Met die data kan de dienstverlening voor deze klanten nog veel beter worden. Maar hoe neem je de eerste stap naar een data-gedreven organisatie?

Creates presentation

Organisaties hebben meer gegevens tot hun beschikking dan ooit. Naast de bekende informatiebronnen zoals het CRM en financieel systeem slaan we tegenwoordig ook veel gegevens van onze (potentiële) klanten op via bijvoorbeeld een website of app. Daarnaast is er een onuitputtelijke bron aan openbare datasets die organisaties kan helpen om de klant nog beter te leren kennen of van dienst te zijn.

Met bovenstaande betreden we het gebied van data analytics. Binnen dit vakgebied wordt verschillende data met elkaar gecombineerd om tot optimaal inzicht te komen, waarmee bijvoorbeeld gestuurd wordt op KPI’s. Heb je je data-huishouding op orde, dan ben je klaar om nog meer uit je data te halen met bijvoorbeeld voorspellende modellen.

Casestudy: data analytics bij Xerox

Het Amerikaanse bedrijf Xerox, onder meer bekend van de kopieermachines, gebruikte data analytics om het personeelsbeleid te optimaliseren. Bij het aannemen van nieuwe mensen is de multinational op zoek naar kandidaten die zo lang mogelijk bij Xerox blijven.

Een door het bedrijf ingehuurde HR-specialist dook in de interne en externe data. Zo werd een verband ontdekt tussen aan de ene kant de persoonlijkheidstypes van kandidaten en aan de andere kant hun contractduur en waarde voor de onderneming. De conclusie was dat Xerox op zoek moest gaan naar creatieve types, terwijl nieuwsgierige mensen juist minder goed bij het bedrijf pasten. Gebruik van een of meer social media-kanalen, maar nooit meer dan vier, bleek ook een goede indicator.

De analyse van de data bleek te kloppen. Het verloop bij Xerox ging drastisch naar beneden. Hoewel de precieze cijfers niet naar buiten zijn gebracht, was de kostenbesparing ongetwijfeld enorm.

Zit je zelf al te springen om meer waarde uit je eigen data te halen? Wacht dan nog heel even. Want voor je zo ver bent, is er een aantal vereisten waaraan je organisatie moet voldoen.

1. Evangelist verkondigt de kracht van data

Een data-gedreven organisatie heeft een evangelist nodig: een enthousiaste man of vrouw die de waarde van data analytics op de agenda krijgt. Zijn of haar eerste taak is om het managementteam met deze transformatie mee te krijgen. De financieel directeur krijgt daarbij extra aandacht, want zijn of haar steun is cruciaal.

De evangelist speelt een belangrijke rol in het optimaal inzetten van je data. Hij of zij draagt uit hoe data positief zijn of haar werk beïnvloedt en hoe de toegevoegde waarde kan worden aangetoond. Daardoor haken andere teams binnen een organisatie gemakkelijk aan. Voor je het weet is een trend gezet.

2. Gooi egootjes overboord

Zakelijke beslissingen worden nog wel eens genomen door de manager met de hoogste functie en/of de grootste mond. Zo worden aanpassingen aan producten afgeschoten door product owners, die een bepaald onderbuikgevoel hebben of het ‘gewoon niet mooi’ vinden.

In de nieuwe situatie moet de data leidend zijn. Meningen doen er niet toe; het gaat om hypotheses die door middel van experimenten worden getest. Dus wanneer blijkt dat een rode knop de conversie verhoogt, wordt de knop rood. Is de groene knop succesvoller, dan wordt die groen. Kortom, egootjes zijn niet meer leidend, maar beslissingen worden genomen op basis van data.

En blijft het ego van medewerkers zand in de data-machine strooien? Dan is het tijd om op zoek te gaan naar nieuwe mensen.

3. Vier de successen samen

Wanneer een big data-project heeft geleid tot een mooi resultaat, dan mag de hele organisatie het weten! Succesverhalen staan immers aan de basis van nieuwe successen. De overwinning van het ene team kan het andere team inspireren ook zelf te gaan innoveren.

Wil je meer weten over de kracht van data? Houd onze blog in de gaten, want dit is een onderwerp waarop we nog vaak terugkomen!

Dit is een korte samenvatting van de Create Tomorrow-kennissessie over data analytics, met als sprekers Joost Fromberg, Vincent Pakvis, Ian Smith en Bob Woets. 

Over de schrijver

Erwin

Erwin creates Business Intelligence solutions and gives clear insights with stunning visuals!

LinkedIn

RELEVANTE ARTIKELEN