Creëer voorsprong door je online B2B beleving

B2B Customer Experience

De focus op Customer Experience (CX) is in de B2C markt niet meer weg te denken. In B2B is hier nog een lange weg te gaan. Wel wordt het belang van Customer Experience in de B2B steeds meer erkend. Sterker nog, onderzoek wijst uit dat B2B bedrijven die zich hier wel mee bezig houden succesvoller zijn. De combinatie van digitalisering van producten en diensten met een sterke focus op customer experience brengt jou als merk voorsprong op je concurrenten. Creates helpt jou die voorsprong te bereiken door jouw digitale kanalen te introduceren en optimaliseren.

Digitale kanalen

Een website, webshop of sociale kanalen zijn niet zomaar genoeg. Brands onderscheiden zich namelijk niet langer meer op prijs en product, ze onderscheiden zich op beleving. Nieuwe generaties verwachten een persoonlijke relevante online beleving in hun privé leven en zakelijk. Volgens Gartner behoort meer dan 50% van de B2B beslissers tevens bij deze generaties. Online beleving is dus cruciaal, zowel in B2B als B2B!

Daarom is ook binnen de B2B is de noodzaak hoog om een gedegen digitale strategie en visie op Customer Experience te ontwikkelen. De juiste digitale kanalen zijn hierin key. Er moet een totale journey zijn over al je kanalen die persoonlijk en relevant is. Wat willen je klanten nou écht online kunnen doen? En mogelijk mis je nog kanalen waar jouw doelgroepen zich bevinden. Ze zijn tegenwoordig het eerste contactmoment. Vergis je niet, offline contacten zijn net zo belangrijk! Met name in B2B sales.

Zo lever je de beste B2B digitale customer experience

  1. Bepaal buying journey's

    Om een goed beeld te krijgen van de behoeften, pains en gains van jouw doelgroepen ontwikkelen we buying journey's. Dit doen we op basis van gedegen onderzoek. We snappen beter welke digitale behoeften er zijn en op welke wijze we daar invulling aan kunnen geven. Ook is duidelijk hoe jouw doelgroepen zich over alle kanalen en devices begeven zodat we digitale kanalen en initiatieven op elkaar kunnen afstemmen.

  2. Waar zitten jouw doelgroepen?

    Omni-channel is vaak een buzz-woord voor overal aanwezig zijn. De kunst is echter op die digitale kanalen aanwezig te zijn waar jouw doelgroepen zich bevinden. Wij helpen je te achterhalen welke dit zijn en op welke wijze jouw merk aanwezig is.

  3. Definieer digitale initiatieven

    Op basis van de buyer journey's, pains, gains en de omni-channel strategie definieren we samen de juiste digitale initiateven. Of dit nu een vernieuwde corporate website of een self-serivce portaal is. We zorgen ervoor dat de initiatieven aansluiten bij de behoeften van jouw doelgroepen.

  4. Stel een roadmap op

    Bouwen aan digitale Customer Experience is geen kwestie van een big bang. De wereld, mensen, technologie en markten veranderen continue. Stel daarom een roadmap samen op basis van alle digitale initiatieven. Implementeer deze incrementeel.

  5. Maak CX een strategisch thema

    Een goede Customer Experience is alleen succesvol als het een strategisch thema voor de gehele organisatie is. Zorg er daarom voor dat vanaf executive niveau (C-level) CX een strategisch thema is waarop geinvesteerd wordt.

Hoe kunnen wij je helpen met B2B CX?

Neem contact met mij op

Inzichten voor jou