Overslaan en naar de inhoud gaan

📅 Schrijf je in voor de Masterclass report design in Power BI

LVNL reclaims control OF THEIR OWNED CHANNELS

Customer Case

KORTE TIME-TO-MARKET EN KOSTENBESPARING MET UMBRACO

Luchtvaart verbindt Nederland met de wereld. De luchtvaart is essentieel voor de bereikbaarheid van het drukbevolkte Nederland en de omringende landen.

Bij Luchtverkeersleiding Nederland (hierna LVNL) regelen ze luchtverkeersleiding binnen het Nederlandse burgerluchtruim en alles wat daarbij komt kijken. Bijvoorbeeld het vernieuwen en beheren van technische systemen, het verstrekken van luchtvaartinlichtingen, het verzorgen van opleidingen voor luchtverkeersleiding en het verzorgen van luchtvaartkaarten en -publicaties.

DE UITDAGING

In een wereld waarin steeds meer producten, diensten en communicatie gedigitaliseerd zijn, heeft LVNL de behoeften om hierin minimaal op hetzelfde niveau te zijn. Met name op de arbeidsmarkt wil LVNL op het juiste moment digitaal aanwezig zijn om groei van de organisatie te faciliteren. De huidige online omgevingen en het onderliggende Content Management Systemen vormen hierin een belemmering. LVNL is niet snel en agile genoeg om online in te spelen op behoeften of veranderingen in de markt. Daarnaast speelde de verscheidenheid in Content Management Systemen en onderliggende techniek een rol in onnodige extra kosten en complexiteit om omgevingen te beheren en gebruiken. De belangrijkste uitdagingen die dit met zich mee bracht waren:

  • Verschillende technologieën waardoor beheer en onderhoud kostbaar is; 
  • Lange time to market voor aanpassingen en nieuwe initiatieven;
  • Grote afhankelijkheid van derde partijen voor content creatie en publicatie.

LVNL heeft Creates gevraagd om samen tot de juiste oplossing te komen en de website en het CMS te vernieuwen.

Word luchtverkeersleider

DE AANPAK

Creates heeft deze uitdaging van LVNL met beide handen aangegrepen in in drie stappen opgelost.

1. Pakketselectie

Voorafgaand van het project is samen met Creates een pakketselectie gedaan op basis van de wensen en eisen van LVNL. Uit deze selectie kwam Umbraco als beste fit voor LVNL. De aansluiting op bestaande technieken en de gebruiksvriendelijkheid waren naast de kosten belangrijke argumenten hiervoor.

2. Realisatie

Deze fase is gestart met design sprints. In deze design sprints zijn concepten en designs uitgedacht, ontwikkeld en gevalideerd met stakeholders. Vervolgens zijn de goedgekeurde designs in realiastiesprints technisch ontwikkeld en is Umbraco als CMS ingericht, geconfigureerd en aangevuld met de nodige functionaliteiten.

Ondanks dat het designteam voorliep was de samenwerking met het realisatieteam heel nauw. Tijdens de start van een realisatiesprint was het designteam in de lead om de nieuwe designs toe te lichten en het doel uit te leggen aan het realisatieteam. Het designteam was tevens verantwoordelijk voor het bewaken van het juist implementeren van de concepten en designs tijdens de realisatiesprints.

Door op deze manier te werken is hierdoor de meeste efficiëntie behaald omdat er minder afhankelijkheden waren binnen dezelfde sprint. Er zijn verschillende koppelingen gerealiseerd zodat bijvoorbeeld baangebruik near real-time te zien is op de website.

3. Training & Contentmigratie

LVNL had de wens zelf de content migratie te verzorgen waarbij er geen kennis en ervaring met Umbraco was. Creates heeft hiervoor een adoptieprogramma ingezet waarin gebruikers van LVNL in diverse workshops getraind zijn. Hierdoor is het marketing- en communicatieteam van LVNL in slechts 3 weken klaargestoomd voor de contentmigratie. Door begeleiding en coaching vanuit Creates tijdens de migratie is deze in 2 weken succesvol afgerond. Ook is een uitgebreide handleiding geschreven, zodat deze kennis ook gewaarborgd kon blijven. De contentmigratie is succesvol uitgevoerd door het eigen team van LVNL en was daarmee geslaagd.

HET RESULTAAT

Met de nieuwe website op Umbraco creëert, publiceert en beheert LVNL autonoom content en heeft het beheerskosten verlaagd. Het nieuwe Umbraco Platform is door de organisatie geadopteerd als het content management platform door goed getrainde content managers en de juiste gebruiksvriendelijke inrichting van het CMS.

LVNL is nu in staat met eigen mensen snel in te spelen op datgene wat hen raakt en waar zij over of voor aanwezig moeten zijn met hun eigen kanalen.

Kijk op lvnl.nl voor het resultaat.

Lees meer over Umbraco.