Bjorn

24-05-2019 - 5 min

Zo haal je meer waarde uit zakelijke e-mail

Door de opkomst van social media en apps lijkt e-mail intussen een ouderwets medium geworden. En inderdaad, het medium bestaat sinds 1971. Maar e-mail heeft nog steeds de hoogste return on investment van alle betaalde online marketingkanalen.

E-mail is een medium waarmee je (potentiële) klanten bereikt. De e-mailadressen die je tot je beschikking hebt, zijn immers van mensen van wie je al weet dat ze in jouw bedrijf zijn geïnteresseerd. Bovendien leest 91% van de mensen elke dag zijn of haar e-mails. Mede om deze redenen wordt e-mail gezien als het meest effectieve marketinginstrument, met de hoogste return on investment (ROI).

Creates news

Toch moet je niet in het wilde weg beginnen met een e-mailcampagne. ‘Omdat iedereen het doet’ is geen goede reden. Stel jezelf eerst de volgende vragen:

  • Heb ik de ontvanger iets te vertellen? En zo ja, doe ik dat in de vorm van een nieuwsbrief, een uitnodiging voor een event, een aanbieding enz.?
  • Wat is mijn doelgroep? Om deze goed in beeld te brengen, is het aan te raden om een persona te maken.
  • Hoe ziet de customer journey eruit? Dit bepaalt mede of en wanneer het zinnig is jouw klant een e-mail te sturen.

Heb je deze vragen voor jezelf beantwoord, dan kun je een zakelijke e-mail opstellen, die de juiste boodschap communiceert naar de juiste persoon op het juiste moment.

Hoe maak je een goede zakelijke e-mail?

Wanneer zakelijke mails worden verstuurd, wordt vaak goed nagedacht over de klantreis, de doelgroep en zelfs impact-verhogende aspecten zoals het tijdstip van de dag. Daarbij raakt de basis echter ondergesneeuwd. Want wat is het belangrijkste aspect van een goede zakelijke e-mail? De afzender!

Uiteraard moet de afzender altijd authentiek zijn, en kun je weinig veranderen aan de identiteit van jouw persoon of bedrijf, wel is er een grote variatie mogelijk in de manier waarop je dit formuleert. De kern is dat de ontvanger een mail eerder opent als deze aan zijn verwachtingen voldoet.

Zo verwachten de klanten van een groot bedrijf een afzender als ‘Albert Heijn’ of ‘Praxis’. Een klein, jong bedrijf kan best persoonlijker worden door een mail als ‘Theo de Wolf’ te versturen. In een ander geval kan ‘Klantenservice Acme’ de lezer meteen duidelijk maken waar de mail vandaan komt. In theorie kun je het helemaal bont maken met het gebruik van speciale tekens zoals * en $ als deel van de afzender, maar dit raad ik af omdat dit mogelijk als spam wordt gedetecteerd.

Wat komt er verder kijken bij het maken van een effectieve e-mail? Een onderwerpregel die relevant is en de nieuwsgierigheid prikkelt bijvoorbeeld. Belangrijk hierbij is het aanhouden van de juiste lengte voor het mailprogramma of apparaat dat jouw doelgroep gebruikt. Hoe beter de onderwerpregel, hoe meer ontvangers hem zullen openen.
Uiteraard draag je er ook zorg voor dat de mail een aansprekende illustratie bevat en indien van toepassing een knop met call to action. En vergeet niet de mail zodanig in te richten dat hij er zowel op de desktop als de smartphone goed uitziet. Inmiddels wordt 66 procent van de mails op een mobiel apparaat geopend!

Effectiever communiceren door personalisatie

Succesvolle bedrijven in binnen- en buitenland hebben de e-mailcommunicatie met hun klanten tot kunst verheven. De volgende voorbeelden van relevante en aansprekende e-mails ken je ongetwijfeld:

  • De aanbiedingen van Gall & Gall die aansluiten op jouw smaakprofiel
  • De mails van Amazon die jou boekentips aan de hand doen op basis van je eerdere aankopen
  • De herinneringen van Bol.com dat er nog een product in je winkelmandje ligt

Dit soort e-mails, gepersonaliseerd op basis van de data die deze bedrijven van je hebben, is zeer effectief. Volgens e-Village is de conversie van e-mails waarbij de content is afgestemd op het gedrag van de klant twee keer zo hoog als die van andere e-mails.

Geavanceerde module voor e-mails

Een manier om dit soort geavanceerde e-mailcampagnes te maken is het Sitecore Experience Platform, dat met Email Experience Manager (EXM) een geavanceerde module voor e-mails bevat. Hiermee speel je in op klantinzichten, zodat je voortaan inhoudelijker en meer relevant bent, en je communicatie beter getimed is. Dat alles zorgt voor betere conversies en een verhoging van je zakelijke resultaten.

Onze casus van de Hogeschool Utrecht laat zien hoe dit werkt. De Hogeschool Utrecht zette Sitecore in om de uitval van studenten naar beneden te krijgen. Om aankomende studenten te helpen tot een betere studiekeuze te komen, bracht de hogeschool de customer journey van de student in kaart. Vervolgens werd de content op de website en in e-mailnieuwsbrieven gepersonaliseerd. Op die manier krijgt de aankomende HBO’er steeds de informatie die aansluit op zijn of haar kennisbehoefte op dat moment, om te komen tot de beste keuze voor hem of haar. 

De verwachting is dat dit zal leiden in lagere uitval in het eerste jaar, wat voor zowel de studenten als de hogeschool gunstig is.

Aan de slag!

Het bovenstaande zal je van de voordelen van goede e-mailcommunicatie, eventueel in combinatie met andere kanalen, hebben overtuigd. Wil je zelf aan de slag en heb je vragen over hoe je dit het beste kunt inrichten? Bij Creates gaan we graag met je in gesprek.

Dit is een korte samenvatting van de Create Tomorrow-kennissessie over e-mail marketing en marketing automation, met als sprekers Ruben Zantingh-Božić en mijzelf. Benieuwd naar het volgende kennisevent? Klik hier! 

Over de auteur
Profielfoto Bjorn
Bjorn creates awesome online experiences.
Dit doet hij vanuit zijn passie voor Marketing Automation, User Experience & Sitecore.